Riktlinjerna till LO-kongressen: En strategi för fler och bättre jobb

Med en ökad internationell konkurrens är det nödvändigt för Sverige att också i fortsättningen konkurrerar med kunskap. En politik som inriktas på att skapa jobb till varje pris medför att såväl enskilda människor som Sverige som helhet halkar efter. En politik för full sysselsättning ska rusta människor för nya arbetsuppgifter, inte rea dem. På det sättet kan företagens ökade krav på yrkeskunskaper och färdigheter mötas.

Allt fler arbetaryrken kräver utbildning och ofta en yrkesspecifik sådan. Samtidigt är företagen mer ovilliga att stå för en utbildning som också kan användas av andra arbetsgivare. LO vill därför att såväl den gymnasiala som den eftergymnasiala yrkesutbildningen byggs ut. LO vill också se en satsning på yrkeshögskolor som i nära samarbete med arbetsmarknadens parter kan utvecklas för att möta arbetsmarknadens behov.

– Ska Sverige fortsätta att växa måste alla ges möjlighet till utvecklande jobb med en bra lön. Det ställer ökade krav på utbildningssystemet och för våra grupper är det särskilt viktigt att snarast utveckla yrkesutbildningen, säger LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin.

LOs styrelse ser ingen motsättning mellan lag och avtal men understryker att det krävs försiktighet med att kräva lagstiftning när förhandlingarna inte ger önskat resultat. De olösta frågor som vållar störst problem idag är hur man ska komma till rätta med det ofrivilliga deltidsarbetet och osäkra anställningar.

– Det största problemet nu är att många människor får låga och osäkra inkomster till följd av att de tvingas arbeta deltid eller har tillfälliga anställningar. I första hand vill vi åtgärda detta med bättre kollektivavtal men fungerar inte det så måste vi kräva förändrad lagstiftning, säger Wanja Lundby-Wedin.

I riktlinjerna pekar man också på risken för att de allmänna socialförsäkringssystemen och a-kassan urholkas till följd av att mer och mer av dessa överförs till arbetsmarknadens parter och de enskilda individerna. Utvecklingen riskerar därmed leda till att det till slutligen endast återstår en grundtrygghetsmodell.

- De orimliga krav på omställning som nu håller på att implementeras riskerar leda till att försäkringen förlorar sitt värde. En stark arbetslinje är viktig för att upprätthålla betalningsviljan för en bra generell välfärdspolitik, men det måste finnas en balans mellan kraven på individen, arbetsgivaren och samhället, säger Wanja Lundby-Wedin

För mer information kontakta LOs pressinformarion