Sämre och dyrare om arbetsgivarens rehabiliteringsansvar avskaffas

- Förslaget är illa genomtänkt och motverkar regeringens eget syfte att få fler personer i arbete. Samhällskostnaderna kommer att öka, arbetsgivarnas administrativa börda minskar inte och för individen försämras möjligheterna att komma tillbaka till arbetslivet, säger LOs andre vice ordförande Ulla Lindqvist i en kommentar till regeringens förslag om att avskaffa arbetsgivarens rehabiliteringsansvar.

- I stället för att bereda frågan ordentligt, gavs uppdraget till en arbetsgrupp inom socialdepartementet som skrivit ihop ett förslag som, om det genomförs, kommer att leda till ökade kostnader och till att färre sjukskrivna kommer tillbaka i arbete, säger Ulla Lindqvist.

- Rehabilitering och förebyggande arbetsmiljöarbete hänger ihop. Mycket av det som behöver göras på arbetsplatsen för att få tillbaka sjukskrivna arbetstagare kan och bör också göras förebyggande. Då är det viktigt att fånga upp tidiga tecken på ohälsa.

Regeringen föreslår i sin proposition 2006/07:59 ”Vissa sjukförsäkringsfrågor” att hela ansvaret för rehabiliteringsutredningar läggs på Försäkringskassan – dock utan att precisera i vilka situationer och när rehabiliteringsbehovet ska utredas.

- Hittills har det funnits ett krav på utredning även vid upprepade korta sjukfall och om den anställda själv begär det. Om möjligheterna att "stämma i bäcken" avskaffas, kommer fler att slås ut från arbetslivet på grund av ohälsa. Det har redan med gällande lagstiftning visat sig vara alltför lätt att säga upp arbetstagare med nedsatt arbetsförmåga.

Om lagen över huvud taget ska ändras, anser LO att det borde ske genom en förstärkning av arbetstagarnas rättigheter. Arbetstagarens och fackets (skyddsombudets) medverkan i rehabiliteringsarbetet borde lyftas fram tydligare. Den enskilda arbetstagaren har en försvagad ställning i sin egen rehabilitering och behöver stöd från sin fackliga representant och att insatser sker i ett så tidigt skede som möjligt.

Kontakta LOs pressinformation för mer information