Satsa på organisering och inflytande vid bemanningsföretag – inte förbud

Bemanningsföretag ska inte användas för att tillgodose ett arbetskraftsbehov av mer permanent karaktär. Bemanningsbranschen är dock en del av arbetsmarknaden och agerar under samma regler som övriga branscher på arbetsmarknaden. Därför är organisation och inflytande, inte krav på förbud, LOs linje i relation till branschen. LO ska dock arbeta för att auktoriseringen av bemanningsföretagen skärps.

LO ska vidare arbeta för att arbetsgivaren som huvudregel bedriver verksamhet i egen regi. Bemanningsföretag inte vara en permanent del av en verksamhet eller utgöra totalbemanning. LO ska centralt såväl som lokalt arbeta för och ser till att all verksamhet som omfattas av kollektivavtalet utförs av de egna anställda.

LOs styrelsen noterar i sitt utlåtande över motionerna att inflytandefrågorna inom bemanningsbranschen är ett eftersatt område. Detta beror till stor del på att branschen inte är fullt ut accepterad av alla förbund. Där förbunden accepterat branschen och där det systematiskt jobbas tillsammans med bemanningsföretagen har man också ett större inflytande. LO ska verka för att förbunden ska kunna öka organiseringsgraden och antalet förtroendevalda inom bemanningsföretag samt för att lokala klubbar ska kunna företräda anställda i bemanningsföretag på sin arbetsplats.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.