Sjukintyg från första dagen – ett sjukt förslag

- Att begära sjukintyg från första dagen tar sin utgångspunkt i synsättet att alla anställda är potentiella fuskare som är beredda att utnyttja systemet. Men de som blir sjuka straffas redan i dag med en karensdag och det är inte heller korttidsfrånvaron som är det stora problemet, säger LOs avtalssekreterare Erland Olauson.

- Det används dock sällan eftersom både arbetsgivare och löntagare ser de praktiska problemen, tycker Erland Olauson.

De flesta av LOs förbund har en reglering om sjukintyg i sina kollektivavtal. På så sätt är alla överens om vad som gäller och vem som står för kostnaderna för läkarintyget.

Med en genomsnittlig LO-lön på 19 600 kronor per månad blir karensdagsavdraget 936 kronor. Vilket kan betyda att en LO-medlem utöver karensdagen drabbas av kostnader för ett läkarbesök. Arbetsgivaren betalar ingen sjuklön för den första sjukdagen, som är en karensdag. Att kräva att arbetstagaren, på egen bekostnad, ska skaffa ett intyg som bevis på att hon varit sjuk den dag som hon själv betalar för är orimligt.

- En ensidig rätt för arbetsgivaren att bestämma när och vem som ska avkrävas sjukintyg från första sjukdagen blir godtyckligt och skapar onödiga konflikter, anser Erland Olauson.

Kontakta LOs pressinformation för mer information