Skor och vinterjackor gav Fackliga hjältar priset

Vinnare av priset Årets fackliga hjältedåd 2015 blev Aidan Gribble och Erik Jansson som representerar fackförbundet Byggnads. De får priset för sin kamp för bättre utrustning under praktiken för eleverna på byggprogrammet på Tullängsgymnasiet i Örebro.  Skor och vinterjackor är numera standard för alla byggeleverna.

– Det är väldigt roligt att två så unga killar står som vinnare i år. De har visat att det går att förändra, även i skolan. Jag ser fram emot deras kommande engagemang i fackföreningsrörelsen, säger Malin Djuse, LOs ungdomssekreterare.

Juryns motivering lyder:

”Det finaste man kan göra när man stöter på orättvisor är att agera. Det största man kan göra är att göra det tillsammans. Aidan och Erik agerade genom att samla sina kamrater och tillsammans kräva förändring. Byggnadseleverna på Tullängsgymnasiet behöver inte längre frysa under sin praktik. De får både jackor och skor tack vare Aidans och Eriks agerande.

Ett strålande exempel på att det går att förändra sakers tillstånd. Med människor som Aidan och Erik växer hoppet om en ljusare framtid.”

Juryn för Årets Fackliga hjältedåd bestod i år av Tobias Baudin, LOs förste vice ordförande, Helen Pettersson, ordförande ABF och Philip Botström, ordförande SSU.

Priset är, förutom äran och stående ovationer, ett vandringspris designat BIP – Britt-Inger Persson, ett diplom och en tavla.

Övriga finalister var Elin Kramer, Handels, LOs lokala ungdomskommitté, Västra Blekinge och IF Metalls ungdomskommitté, Västra Blekinge.

För ytterligare information kontakta LOs pressjour 08-796 26 90.