Stefan Löfven delar ut Ivar Lo-priset till Maria Hamberg

I morgon, torsdag 23 februari, delar Socialdemokraternas partiordförande Stefan Löfven ut fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2012 till författaren Maria Hamberg.

Maria Hamberg får Ivar Lo-priset med följande motivering:

”Arbetet, arbetsvillkoren och nuet är väsentligt i Maria Hambergs författarskap. Hon skildrar kollektivet och belyser individen. I hennes texter, som utspelas i industrins kärva vardagsverklighet, synliggörs förhoppningar om gemenskap och solidaritet men även förtryck, konflikter och motsättningar. Träffsäkert och utan övertoner visar hon kvinnors utsatthet i miljöer där arbetsvillkoren är starkt präglade av manliga värderingar. Maria Hamberg tillhör arbetarlitteraturens förnyare. Hon ger den moderna industrins arbetare gestalt och skildrar dem inifrån, konkret och med erfarenhet och delaktighet som bara det självupplevda kan uppnå. I romanen Drömfabriken ger hon en mer nyanserad och djupare bild av arbetet i bilindustrin än den som förmedlas i medias nyhetsrapporter om tillståndet i en för landet viktig näringsgren”.

Vid samma arrangemang delar Anneli Jordahl ut Ivar Lo-Johanssons personliga pris ut till Kerstin Ekman för hennes roman Grand Final i Skojarbranschen.

Tid: torsdagen den 23 februari kl 18.00
Plats: ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm.

Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris delas årligen ut av Stiftelsen Ivar Lo-Johanssons Stipendiefond, där bland annat representanter för LO och dess medlemsförbund ingår. Ivar Lo-Johanssons personliga pris delas ut av Ivar Los Författarfond, där bland annat ABF, Sveriges Författarförbund och Svenska Akademien är representerade.

Läs mer om fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris på http://www.ivarlopriset.se/
Läs mer om Ivar Lo-Johanssons personliga pris på: http://www.ivarlospersonligapris.se/

För ytterligare information om arrangemanget, kontakta:
Leif Håkansson, ordförande Stiftelsen Ivar Los Stipendiefond, tel 076-171 8327
Peter Gustavsson, ABF, tel 08-613 50 10