Stort medlemsras i a-kassorna

LO har idag tagit del av Inspektionen för arbetslöshets-försäkringens siffror över antalet som inte har betalt avgiften till a- kassan under januari 2007. Det kan röra sig om så många som 335 000 personer. Det är en mycket oroande situation.

18 april är det datum då kassorna definitivt ska redovisa hur många som betalat för februari. Som redovisningen ser ut hittills så rör det sig om ännu fler medlemmar som inte betalar in avgiften under februari.

– Vi är mycket oroade för LO-förbundens medlemmars möjlighet att klara sig ekonomiskt om de skulle drabbas av uppsägning och i första hand uppmanar vi de som är medlemmar i en a- kassa men som inte betalat den förhöjda avgiften att göra det. Att stå utanför ett försäkringsskydd är mycket riskabelt för den enskildes ekonomi, säger LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin.

Den grundläggande orsaken till att människor nu lämnar a- kassan genom att välja att inte betala avgiften beror sannolikt på att regeringen gjort försäkringen både sämre och dyrare. LO har kraftigt protesterat mot försämringarna och varnade redan i sitt remissvar för att en sådan kraftig höjning av avgiften riskerar leda till att många lämnar försäkringen. Det riskerar dessutom hela försäkringens finansiering. Men regeringen trodde inte på LO. Nu är detta ett faktum.

Viktiga delar av den svenska modellen försvagas nu. Det blir mer omvandling men mindre trygghet. Mer flex men mindre security, inte felxicurity.

För mer information kontakta LOs pressinformation