Tuffa tider för unga sommarjobbare

Nu startar sommarjobbstiderna och det märks i Fackets hjälptelefon. Tusentals ungdomar kontaktar varje år hjälptelefonen där fackligt aktiva unga svarar på frågor om allt från lön och arbetsmiljö till trakasserier.

– För många unga är det svårt att få sommarjobb idag, det gör att de är oroliga och undrar vilka krav de vågar ställa.

– Se till att få ett anställningsbevis, säger Sandra, det är mitt bästa råd till alla som jobbar. Utan ett anställningsbevis är det svårt att få rätt mot arbetsgivaren och det är mycket svårare för oss att hjälpa till när det behövs.

Fackets hjälptelefon nås på 020-56 00 56. LO svarar också på frågor via hemsidan www.hjalptelefon.nu.

Under 2008 svarade Fackets hjälptelefon på närmare 8 000 samtal och mejlkontakter. Flest frågor kom under sommaren, från maj till och med augusti 2008 kom 5 000 samtal och mejl. De vanligaste frågorna rör lönesättning, men många frågor handlar också om arbetstid, uppsägning och semesterersättning. Till hjälptelefonen ringer framför allt ungdomar men också föräldrar, lärare och arbetsgivare.

Under sommaren kommer cirka 150 av LO-förbundens unga medlemmar att vara ute på arbetsplatser, badstränder och festivaler för att informera unga om deras rättigheter på jobbet. LO informerar också om Fackets hjälptelefon på communitys som Lunarstorm och Bilddagboken samt på Facebook och Spotify.

För mer information kontakta LOs pressinformation.