Tunga lyft och fysiskt tungt arbete är fortfarande ett stort arbetsmiljöproblem Skyddsombudens arbete blir allt viktigare

I dagarna har Arbetsmiljöverket offentliggjort att antalet skyddsombud minskar drastiskt. - Det stämmer inte när det gäller LOs skyddsombud. Antalet är relativt stabilt. År 2006 gick det inom LO-förbunden i snitt 22 medlemmar på ett skyddsombud, säger Ulla Lindqvist, vice ordförande på LO.

Undersökningen visar att LOs skyddsombud fyller sin funktion och att verksamheten är stabil. Skyddsombudens arbete är uppskattat och nödvändigt. En positiv utveckling är att arbetsmiljöproblem numera tas upp mer strukturerat än tidigare.

- Att det finns många och duktiga skyddsombud är fackets förtjänst. Skyddsombudens arbete är bara ett av många skäl till varför det är viktigt att vara med i facket, säger Ulla Lindqvist.

Det är arbetsgivaren som är ansvarig för arbetsmiljön på en arbetsplats. Därför är det viktigt att arbetsgivarna ser skyddsombuden som en resurs och ett stöd. Då är det oroande att vart tredje skyddsombud säger de ofta släpps in för sent i förändringsprocesser av olika slag.

De regionala skyddsombuden är ofta de enda som når små företag i frågor som rör arbetsmiljö. Den stora ökningen av antalet små företag gör att det krävs mer resurser till de regionala skyddsombudens verksamhet.

LO-förbundens medlemmar har fortfarande arbeten där man står går och lyfter i stor utsträckning. Därför är det också tunga lyft och fysiskt tungt arbete som är de största problemen i arbetsmiljön.

Skyddsombuden behöver utbildning för att kunna fullgöra sina uppdrag. Arbetslivet förändras i snabb takt. Därför vill skyddsombuden framför allt ha utbildning i sociala och psykosociala frågor. Anledningen är att den höga takten i arbetslivet, där färre gör mer, kräver god planering och väl fungerande arbetsgrupper.

- Skyddsombuden efterfrågar framför allt fortlöpande vidareutbildningar. Därför är det anmärkningsvärt och oacceptabelt att regeringen skurit bort de pengar som tidigare gått till sådana utbildningar, säger Ulla Lindqvist.

På arbetsplatser med många tillfälliga anställningar, deltidsanställningar och inhyrd personal uppger vart femte skyddsombud att deras arbete försvåras.

Kontakta LOs pressinformation för ytterligare information