Ungdomar är extra utsatta på arbetsmarknaden Fackets hjälptelefon – sommarjobbande ungdomar nödtelefon

Fackets hjälptelefon för sommarjobbande ungdomar har nu varit i gång sedan maj månad. Hittills har det kommit in närmare 3 500 ärenden via telefon (020-56 00 56) och mail. Det är framför allt tjejer i åldern 16 till 18 år som hört av sig. Ändå är det inte ovanligt att både föräldrar och arbetsgivare också kontaktar hjälptelefonen.

- Ofta handlar det om rena kunskapsfrågor men vi upptäcker också missförhållanden, allvarliga arbetsmiljöproblem, sexuella trakasserier och åsidosättande av såväl kollektivavtal som lagar och förordningar, säger Ulla Lindqvist.

Frågorna rör framför allt löner, uppsägningar och arbetstider. De avtalsområden som är mest frekventa är Handels, Hotell- och restaurang samt Kommunal.

Tre vanliga typfall är:

• Tjej 17 år, jobbar i butik. Hon undrar vad hon ska tjäna enligt avtal.
Hon har inte fått något anställningsbevis och vet inte om det finns något kollektivavtal.

• Tjej 19 år, sommarjobbar inom vården. Hon vill veta hur lång uppsägningstid hon har då hon vill sluta sin anställning. Hon har fått anställningsbevis och det finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen.

• Kille 18 år, jobbar på en restaurang. Han vill veta vad som gäller med raster och pauser, på hans jobb har man inget sådant. Han har inte fått något anställningsbevis, men han tror att det kanske kan finnas ett kollektivavtal på arbetsplatsen.

- För oss har det alltid handlat om att sprida information och förhindra mindre nogräknade arbetsgivare att utnyttja ungdomar. Det är viktigt att ungdomar får en bra start i arbetslivet, säger Ulla Lindqvist.

Kontakta LOs pressinformation för ytterligare information samt lokala exempel på ärenden.