Ungdomsarbetslöshet och socialt minimiskydd

Den växande ungdomsarbetslösheten i världen och alla löntagares rätt till ett socialt minimiskydd är två av huvudfrågorna när Internationella Arbetsorganisationen, ILO samlas till sin årliga arbetskonferens i Genève, onsdag den 30 maj

Ungdomsarbetslösheten diskuterades redan vid ILO-konferensen år 2006. Bara några år senare kom den stora finanskrisen som ledde till att arbetslösheten förvärrades ytterligare, särskilt bland unga.

– Hittills har inte mycket förverkligats av det man kom överens om 2006. Nu återstår det att se om de tre parterna i ILO – världens regeringar, arbetsgivare och arbetstagare – lyckas leverera ännu skarpare förslag, säger LOs ombudsman i internationella frågor Keth Thapper, som leder den svenska arbetstagardelegationen.

När det gäller kravet på socialt minimiskydd är målet att de tre parterna ska enas om en ny rekommendation som omfattar merparten av världens löntagare. I dag kan fortfarande två tredjedelar av alla löntagare bara räkna med ett mycket svagt skydd eller inget skydd alls.

I den svenska arbetstagardelegationen ingår också Ellen Nygren, LO, Eva Oscarsson, Saco; Mats Essemyr, TCO samt Nati del Sante, TCO.

Internationella arbetsorganisationen, ILO, bildades 1919 med syftet att samla regeringar, arbetsgivare och fackföreningar i ett gemensamt arbete för social rättvisa och bättre levnadsförhållanden i alla länder. Det är en trepartsorganisation där representanter för arbetstagare och arbetsgivare deltar i arbetet på lika villkor med regeringarnas representanter.

ILOs konventioner behandlar minimilöner, relationerna mellan arbetsgivare och anställda, sysselsättningspolitik, arbetsvillkor, social trygghet och arbetarskydd. Sammanlagt 183 av världens länder är medlemmar i ILO.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.