Ungdomsforum 2011

LOs Ungdomsforum 2011 antog på fredagen ett upprop för att skapa fler arbetstillfällen för ungdomar.

”År 2010 arbetade vi i Sverige i genomsnitt 4,6 miljoner övertidstimmar per vecka. I oktober 2011 var 190 000 ungdomar i Sverige arbetslösa. Över 100 000 av dessa ungdomar skulle kunna ha en heltidsanställning om övertidstimmarna omvandlades till arbetstillfällen. Genom att omfördela övertid till arbetstillfällen skapar vi inte bara just arbetstillfällen utan också en bättre arbetsmiljö. Ungdomsforum 2011 uppmanar därför alla heltidsanställda att undvika att arbeta övertid för att på så sätt skapa fler jobb.”

Unga måste få ta plats på arbetsmarknaden och få chansen att skapa en stabil tillvaro, säger Malin Norberg, LO:s nya ungdomssekreterare.

Malin Norberg tillträdde sin nya post i samband med Ungdomsforum 2011. Hon är 28 år och kommer från Dalarna där hon tidigare varit avdelningsansvarig och ombudsman vid GS avdelning 12.

En av hennes viktigaste uppgifter blir att få fler unga att engagera sig i facket. Ett arbete som måste börja redan i skolan, anser hon.

Vi behöver bli bättre på att sprida information och föra dialog om kollektivavtalets och medlemskapets värde ur ett ungdomsperspektiv, säger Malin Norberg.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.