Unikt samarbete Sverige-Colombia mellan arbetsmarknadens parter

Den 26-28 september leder LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin, TCO:s kanslichef Bengt Nörby och NIR:s verkställande direktör Erica Molin en delegation till Colombia.

Besöket är en del av ett unikt samarbete mellan arbetsmarknadens parter i Sverige och Colombia. Svenska erfarenheter har under 10 år bidragit till att:

 Stärka relationer och dialog mellan arbetsgivare och fackföreningar
 Skapa en colombiansk modell för förhandlingsteknik
 Genomföra framgångsrika förhandlingar

Delegationen kommer att besöka några av de företag som tack vare samarbetet har haft framgång i sina förhandlingar. Möten med de centrala aktörerna på arbetsmarknaden samt ministern med ansvar för arbetsmarknadsfrågor ingår i programmet. Under besöket presenteras också en plattform för fördjupad dialog mellan de colombianska parterna.

Colombia har länge präglats av djupa och våldsamma konflikter som berör alla delar av samhället. Både fackföreningsaktiva och företagsledare är utsatta för våld, under 2010mördades 46 människor på grund av sitt fackliga engagemang. På grund av de svåra motsättningarna är dialogen mellan arbetsgivare och
fackföreningar mycket begränsad och det är mycket svårt att nå kompromisser.

Näringslivets Internationella Råd (NIR), LO och TCO har sedan början av 2000-talet drivit ett program tillsammans med respektive systerorganisationer i Colombia:
Asociación Nacional de Empresarios de Colombia (ANDI), Central Unitaria de Trabajadores de Colombia (CUT), Confederación de Trabajadores de Colombia (CTC) och Confederación General de Trabajo (CGT).

Syftet med programmet är att stärka relationerna och dialogen mellan parterna, framför allt som ett direkt bidrag till en bättre fungerande arbetsmarknad och därmed starkare ekonomi genom effektiva och produktiva förhandlingar. Samarbetet är också ett stöd till de förtroendeskapande åtgärder som krävs på alla nivåer i det colombianska samhället.

För ytterligare information och förfrågningar:

Kerstin Olsson, presschef TCO, 070-978 33 83
Johan Hall, pressekreterare LO, 070-649 26 06