Utarmade arbetsuppgifter ett växande problem bland LO-förbundens medlemmar

– Vi har de senaste årtiondena haft en utveckling där allt fler av arbetsuppgifter har likriktas och utarmats. Det handlar om arbetsuppgifter där samma arbetsmoment ständigt återkommer, där lärandet i arbetet är lågt och där den anställde får allt mindre möjlighet att utveckla sin egen kreativitet.

Det sade LOs vice ordförande Ulla Lindqvist på ett seminarium med anledning av ”World Day for Decent Work”, dagen då den internationella fackföreningsrörelsen uppmärksammar löntagarnas arbetsvillkor.

LO har tagit fram en ny rapport som visar att andelen anställda som anger att deras arbetsuppgifter utarmats har ökat betydligt de senaste två decennierna. Trenden är särskilt tydlig är bland kvinnliga arbetare inom privat service som handel, transport, hotell & restaurang. Nästan 80 procent av de kvinnliga arbetarna inom privat service anger att de upprepar samma arbetsmoment många gånger per timme. 1991 var den siffran drygt 60 procent. En liknande utveckling finns också inom industrin, där de flesta av de industriarbetare som arbetar med slutmontering idag har återgått till löpande band.

Ulla Lindqvist jämförde med 1900-talets taylorism, systemet med automatisering och löpande band.

– Idag ser vi istället en ”digital taylorism”. Det är en utveckling som går tvärs emot vad som borde gälla i det kunskapssamhälle många talar om, sade Ulla Lindqvist, och fortsatte:

– Att fler jobb på detta sätt har blivit enklare att utföra betyder inte att de blivit lättare. Inom de flesta LO-yrken är arbetstempot högre än tidigare, ofta under stark kontroll, och fler arbetar på udda tider, främst kvinnor. Den här sortens jobb medför dessutom ofta sämre arbetsmiljö och lägre lön.

– Fackföreningsrörelsen har en viktig uppgift i att motverka en sådan utveckling. Målet måste vara ett hållbart arbetsliv med utvecklande arbetsorganisation, tillräcklig bemanning för att minska stressen och stödjande lönesystem.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.