Vanligare med visstidsanställningar för arbetare

Var fjärde nyanställd som fick jobb under det första kvartalet i år fick en visstidsanställning. Av samtliga anställda är nu var sjunde visstidsanställd. Det visar LO-rapporten ”Anställningsformer 2011” som presenterades idag.

Efter en kraftig ökning av visstidsanställningarna i början av 1990-talet har de legat kvar på en nivå motsvarande 14 procent av anställningarna.

– Bland LOs medlemmar finns ett starkt önskemål om att ha en fast anställning. 86 procent av LO-medlemmarna säger att de föredrar en tillsvidareanställning. I avtalsrörelsen kräver vi därför att visstidsanställningarna begränsas. Kravet är att ingen ska tvingas vara visstidsanställd längre än 2 år hos en och samma arbetsgivare, säger LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin.

Visstidsanställningar är vanligare bland arbetare (19%) än bland tjänstemän (11%). Den stora skillnaden mellan arbetare och tjänstemän återfinns dock bland dem som inte är med i facket. Medan 11 procent av LO medlemmarna och 7 respektive 10 procent av TCO- och SACO-medlemmarna har en visstidsanställning, är 36 procent av de ej fackligt organiserade arbetarna visstidsanställda. Bland de tjänstemän som ej är fackligt organiserade är motsvarande siffra 18 procent.

LOs undersökning visar också på könsrelaterade skillnader. 23 procent av arbetarkvinnorna har en visstidsanställning och 16 procent av arbetarmännen. Bland tjänstemännen har 12 procent av kvinnorna och 10 procent av männen tidsbegränsade anställningar.

Mest vanligt är visstidsanställningar bland ungdomar. Av alla anställda i åldrarna 16-24 år är mer än varannan, eller 53 procent, tidsbegränsat anställd.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.