Vinnare av Årets fackliga hjältedåd – Logentklubben, Transport

Logentklubben inom fackförbundet Transport har vunnit LOs pris Årets fackliga hjältedåd. Logentklubben tog emot priset under en ceremoni på LOs Ungdomsforum på torsdagskvällen.

Priset för Årets fackliga hjältedåd är instiftat för att uppmärksamma en person eller en grupp av unga fackligt aktiva och deras arbete. Det finns mängder av unga engagerade människor runt om på våra arbetsplatser som varje dag lyckas med att åstadkomma små och stora förbättringar för sina arbetskamrater. De är fackliga hjältar på jobbet.

2013 vinnare av Årets fackliga hjältedåd är Logentklubben. Ett gäng fackligt intresserade som har gjort det omöjliga, att starta en fackklubb inom bemanningsbranschen.

I juryn för Årets fackliga hjältedåd ingår Tobias Baudin, LOs förste vice ordförande, SSUs ordförande Gabriel Wikström och ABFs ordförande Helen Pettersson.

- Logentklubben inom Transport personifierar det fackliga hjältedådet. Det har varit svårt att engagera uthyrd personal inom facket, men inte för de bemanningsanställda på Logent i Norrköping. Genom ett äkta engagemang har de nått stora förbättringar för sina arbetskamrater, säger Tobias Baudin.

Temat för årets Ungdomsforum är "Att göra skillnad" och juryn har tagit särskild hänsyn till insatser gjorda på just det temat.

Juryns motivering:

”Att vara anställd vid ett bemanningsföretag i dagens Sverige innebär en tuff tillvaro. Många arbetstagare far väldigt illa och den fackliga närvaron är många gånger påtagligt frånvarande. På Logent har de anställda lyckats bevisa att det går att förändra. Det går att bedriva framgångsrikt fackligt arbete även inom bemanningsbranchen. På ett år har medlemsantalet fördubblats och det råder inget tvivel på den fackliga kampviljan. De håller ihop och agerar tillsammans mot arbetsgivaren vilket har gett stora framgångar när det handlar om korrekta löner, anställningsformer och förbättring av arbetsmiljön.

Logentklubben har genom sitt framgångsrika organiseringsarbete på ett bemanningsföretag verkligen gjort skillnad. Inte bara för de anställda på Logent. De har också visat resten av fackföreningsrörelsen att det är möjligt att lyckas med det omöjliga.”

Läs mer och se bilder från prisutdelningen: på Ungdomsforums hemsida.

Fakta Logentklubben

Fackklubben bildades årsskiftet 2011/2012 på företaget Logent i Norrköping. Företaget går bra och expanderar kraftigt. Det gör också klubben som har ökat stort i medlemsantal. Cirka hälften av medlemmarna är under 30 år. Bara under de senaste åren har cirka en tredjedel av medlemmarna gått en facklig utbildning.

Här finns en youtubefilm om Logentklubben.

Lars Karlsson, klubbordförande Logentklubben, 072-3162449

Dan Lundqvist Dahlin, pressekreterare LO, 070-224 05 30