Wanja Lundby-Wedin vald till Europafackets ordförande

Vid Europafackets (EFS) kongress i Sevilla valdes i dag LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin till ordförande. Hon blir därmed organisationens första kvinnliga ordförande liksom dess första ordförande från Sverige.

– Alla tycks hylla Flexicurity men alla har inte accepterat att det förutsätter en arbetsmarknad där det råder balans mellan flexibilitet och trygghet. Men utan trygghet kommer vi inte att acceptera flexibilitet. Då kommer människor att in i det längsta försöka hålla fast vid de jobb som finns och omvandlingstakten att fördröjas. Det är inte bra för Europas ekonomi, men det är naturligt. Priset för en starkare europeisk ekonomi kan inte bäras av de arbetstagare som tidvis blir arbetslösa. Vi måste alla solidariskt dela på såväl vinsterna som kostnaderna av en mer konkurrenskraftig ekonomi i Europa.

Wanja Lundby-Wedin var också kritisk till EUs bristande migrations- och flyktingpolitik och pekade på vikten av att facket engagerar sig i dessa frågor.

– I Europa lever idag många människor utan uppehållstillstånd. De tvingas leva i samhällets utkanter där de står utan skydd och lätt kan utnyttjas. Facket bör hitta former för att ge dem stöd och eventuellt organisera dem. Då skulle inte bara dessa människors villkor förbättras, vi skulle också motverka den svarta informella ekonomi som dessa människor är hänvisade till för sin överlevnad.

EFS bildades 1973 och organiserar i dag fackliga organisationer som företräder 60 miljoner arbetare, tjänstemän och akademiker i 35 länder.

För mer information kontakta LOs pressinformation