Utlåtande från Lociloci angående säkerheten

Report this content

Förklaring från Lociloci i samband med reportage i SVT Vetenskap och artikel i Medievärlden.

För över ett och ett halvt år sedan, i maj 2010, gjordes ett försök att hacka Lociloci. Siten stängdes omgående ned när detta upptäcktes, men tyvärr lyckades hackarna positionera några personer. De personer som blivit utsatta informerades genast av Lociloci och polis och säkerhetstjänst kopplades in. Det är det här fallet från maj 2010 som de båda reportagen i SVT och Medievärlden hänvisar till.

Händelsen är mycket allvarlig och vi beklagar det som inträffade. Vi arbetar ständigt med att förbättra säkerhetsrutinerna kring tjänsten och sedan det inträffade har vi tagit till flera åtgärder för att öka säkerheten. Vi har inte haft några kända incidenter sedan dess.

I reportaget i SVT Vetenskap tas en skrivelse från Datainspektionens upp. I den nämns tre förbättringsområden för Lociloci, vilka samtliga har åtgärdats. Personuppgiftsbiträdesavtal finns nu på plats, vi lanserar snart krypterad site och vi har nu förbättrade system för att notera intrång.

Säkerheten är mycket viktig för Lociloci.

Vänliga hälsningar

Fredric Gunnarsson, VD

För mer information, kontakta Lociloci på:
E-post: support@lociloci.com
Telefon: 08-611 63 5

Lociloci.com är Sveriges största mobila positioneringstjänst som ägs och drivs av svenska Lociloci AB. Lociloci ran- kades av tidningen mobil 2009 som Sveriges näst bästa mobila applikation i kategorin Nytta och Verktyg. Idag använder över svenska 10.000 familjer Lociloci.