Löfbergs Lila stärker sin ställning bland toppkrogarna

Report this content

Löfbergs Lila stärker sin position som de svenska kvalitetsrestaurangernas kaffeleverantör. Karlstadsföretaget levererar sedan tidigare kaffet till Operakällaren, Grythyttan och Kock & Vin. Nu utökar företaget sitt samarbete med landets bästa krogar. De senaste tillskotten på kundlistan är Thörnströms kök, Den Småländska Kolonin och Thorskogs Slott. Tidigare i år lanserade Löfbergs Lila tillsammans med White Guide även ett nytt pris för bästa kaffeupplevelse på restaurang.

Löfbergs Lila arbetar aktivt med att höja kaffets betydelse under restaurangbesöket och är sedan länge leverantör till några av landets främsta restauranger, bland annat Operakällaren i Stockholm och Kock & Vin i Göteborg. Nu läggs ännu fler restauranger i toppklass till listan av de som serverar Löfbergs Lilas kaffe.

– För oss känns det fantastiskt roligt att landets främsta restauranger väljer oss som kaffeleverantör. Det är ett kvitto på vårt konsekventa arbete med att producera kvalitetskaffe och vårt engagemang för att hjälpa restaurangerna att servera det allra bästa kaffet. Men även ett tecken på att allt fler krogar nu vill göra kaffet till en större upplevelse, säger Kathrine Löfberg, marknadschef Löfbergs Lila.

Den omtalade och välrenommerade restaurangen Thörnströms kök i Göteborg, som drivs av mästerkocken Håkan Thörnström och Anne Thörnström, är ett av de nyaste kundtillskotten. De satsar på att höja kaffets betydelse bland annat genom unika kaffeblandningar och en ny kaffemeny.  Thörnströms kök har även som mål att utbilda samtliga anställda i baristahantverket för att det kaffe de serverar ska hålla högsta kvalitet.

– Vi har märkt att våra gäster ställer allt högre krav på kaffeupplevelsen under restaurangbesöket. Kunderna börjar intressera sig för och välja kaffe på motsvarande sätt som man gör med vin. Vi kommer därför att ta fram en ny helt ny kaffemeny med flera olika kaffesorter och bönor att välja mellan. Vi kommer även att presentera en egen kaffeblandning som är speciellt framtagen till oss, säger Håkan Thörnström.

Vid senaste White Guide-galan presenterade Löfbergs Lila tillsammans med White Guide en ny kategori - Årets Kaffeupplevelse. Vid nästa års gala kommer detta pris att delas ut för första gången.

För ytterligare information kontakta:

Kathrine Löfberg, marknadschef Löfbergs Lila, tel. 0730-97 99 90, kathrine.lofberg@lofbergslila.se

Håkan Thörnström, Thörnströms kök, tel. 0709-160570, hakan.thornstrom@telia.com

Löfbergs Lila grundades 1906 och är idag ett av Nordens största kafferosterier. Företag är fortfarande familjeägt, nu i tredje och fjärde generationen. Huvudkontoret och ett av rosterierna ligger i Karlstad. Ytterligare ett rosteri finns i Viborg i Danmark. Löfbergs Lila äger också Kobbs te. Företaget har 200 anställda och omsätter cirka en miljard. De senaste åren har Löfbergs Lila stärkt sin position på marknaden, bland annat genom sitt engagemang för socialt ansvar och sina insatser för en bättre miljö. Löfbergs Lila är idag en av Europas största importörer av ekologiskt och rättvisemärkt kaffe och landets ledande leverantör till restauranger, kaféer och företag. Löfbergs Lilas export ökar kontinuerligt. www.lofbergslila.se