Logitech lanserar TV Cam för videosamtal med Panasonic och Skype

- Samarbete mellan Logitech, Panasonic och Skype möjliggör
upp till 720p HD-video i vardagsrummet

Stockholm – 1 september 2011: Logitech presenterar, under IFA-konferensen i Berlin, en produkt som erbjuder videosamtal med Skype direkt från soffan. Logitech TV Cam för Skype är en plug-and-play TV-kamera som gör det möjligt att spela in och ta emot videosamtal i HD direkt från utvalda Panasonic VIERA HDTV med Connect- och Skype-funktion.

Ingen dator eller nedladdning av mjukvara behövs och det enda som krävs för att börja ringa videosamtal i HD är att man kopplar upp sig mot internet med minst 1 Mbps upp- och nedladdningshastighet. Därefter väljs Skype-applikationen för videosamtal, som förinstallerats på utvalda Panasonic VIERA HDTV-apparater med Connect.

– Man ska inte behöva vänta till semestern eller andra speciella tillfällen för att prata med vänner och familj som bor på andra platser. Vi tycker att det ska vara enkelt och naturligt att ringa videosamtal till de man tycker om. Vi välkomnar samarbetet med respekterade varumärken som Panasonic och Skype för att göra det möjligt för fler människor i fler hem att prata med varandra genom i HD-format på ett komfortabelt sätt direkt från tv-soffan, säger Ronnie Johansson, Nordenchef på Logitech.

Logitech TV Cam för Skype har en klar och tydlig bild – tack vare Carl Zeiss-optik och Logitech Fluid Crystal Technology – med skarpa videofärger som har kommit att bli Logitechs signum. En 78-gradig vidvinkellins och två digitala mikrofoner reducerar brus och eko.

Då Logitech TV Cam för Skype kopplats in, kan man enkelt genomföra Skype-samtal mellan två tv-apparater såväl som mellan TV och PC/ Mac och vice versa. Man kan även ringa Skype-samtal till och från Iphone och andra smartphones som fungerar med Skype.

Det kostar inget för att använda basfunktionerna I VIERA Connect, men Panasonic kommer att addera en betalfunktion för sin VIERA Connect Market, som ger användare av det molnbaserade VIERA Connect att enkelt och säkert köpa applikationer och fysiska produkter direkt genom teven. Denna funktion kommer att bli tillgänglig senare i år. För att få tillgång till VIERA Connects funktioner krävs en internetuppkoppling.

Logitech TV Cam för Skype är bara en i raden av produkter som är fullt kompatibla med Panasonics VIERA med Connect.  Besök Logitechs monter på IFA för mer information och produktdemonstrationer

Logitech TV Cam för Skype väntas bli tillgänglig för Panasonic VIERA med Connect under november 2011 till ett rekommenderat cirkapris på 1490 SEK.

Mobil: 46 (0)76 545 40 14

jonathan.stara@spotlightpr.se