Logitech lanserar TV Cam HD för videosamtal i vardagsrummet

Logitech TV Cam HD tar videosamtal till din TV

STOCKHOLM, Sverige, 8 augusti 2012 – Logitech och Skype lanserar den nya Logitech TV Cam HD, en högupplöst TV-kamera med inbyggd Skype-funktion som fungerar med alla HD-TV-apparater med HDMI-ingång.

Med inbyggt Skype och uppkoppling via WiFi- eller Ethernet kopplas kameran direkt till tv:n. Detta gör installationen snabb och enkel och ingen annan mjukvara eller dator behövs. Styrd av en fjärrkontroll kan Logitech TV Cam HD enkelt användas för att ringa vem som helst med Skype, oavsett om mottagaren har en smartphone, läsplatta, HD-TV eller dator. Kameran går även att användas för att ringa fasta eller mobila nummer via Skype Credit. Logitech TV Cam HD är Skype-certifierad, vilket garanterar bästa möjliga samtalsupplevelse.

– Det händer fantastiska saker då man förflyttar in videosamtal i vardagsrummet. Storleken på tv:n och kvaliteten i nya Logitech TV Cam HD med Skype skapar ett helt nytt socialt element och gör att man kommer ännu närmare sin familj och sina vänner, säger Ronnie Johansson, Nordenchef på Logitech.

Kameran är utrustad med ett vidvinkelobjektiv som utvecklats i samarbete med Carl Zeiss. Objektivet gör att hela familjen ”får plats” i videosamtalet och kan röra sig naturligt, jämfört med en vanlig webbkamera. Med Logitech Fluid Crystal- teknik och Carl Zeiss-objektivet, ger Logitech ett kristallklart ljud och knivskarp videokvalitet även i svag belysning.

Logitech TV Cam HD har en inbyggd ringsignal och är utrustad med fyra mikrofoner med  buller- och ekoreducering för en förbättrad ljudkvalitet i samtalet.

Logitech TV Cam HD väntas bli tillgänglig i Europa under oktober 2012 till ett rekommenderat försäljningspris på 1999 kronor. För mer information, besök www.logitech.com eller Logitechs blog.

Mobil: +46 (0)76 545 40 14

Mejl: jonathan.stara@spotlightpr.se