Tittarna vill ta kontrollen över TV-sändningen under årets Eurovision Song Contest

– Skandinaver har bäst tålamod, men sjunger helst inte med i låtarna visar en ny undersökning

STOCKHOLM, 5 maj 2011 – TV-tittare vill ha mer kontroll under årets Eurovision Song Contest och vill exempelvis ha möjligheten att stänga av kommentatorns röst. Det visar en ny undersökning, som genomförts av det internationella undersökningsföretaget Opinion Matters, på uppdrag av Logitech. I undersökningen, som genomförts i ett antal Europeiska länder*, har man tittat på hur tv-tittaren förhåller sig till musiktävlingar och vad man har för vanor och ovanor framför TV:n.Tittarna en hård jury

På frågan om vad vi vill ha mer kontroll över när vi tittar på TV svarade 24 procent att de skulle vilja ha kontroll över kameravinklarna med hjälp av fjärrkontrollen. En nästan lika stor andel, 23 procent, svarade att de helst av allt skulle vilja ha möjlighet att koppla bort kommentatorns röst.

I snitt har deltagarna i Eurovision Song Contest cirka 15 sekunder på sig att fånga tittarnas uppmärksamhet. Därefter är de flesta tillfrågade öppna för att byta kanal om uppträdandet inte håller måttet. Skandinaverna har bäst tålamod när det kommer till dåliga låtar då hela 38 procent aldrig byter kanal när uppträdandet väl har börjat. I Italien byter däremot hela 45 procent kanal inom en minut om de inte gillar bidraget.

Skandinaver lugna, men italienarna vet hur man släpper loss
De största skillnaderna i tittarvanor finns mellan Italien och Skandinavien. Logitechs undersökning visar att hela 45 procent av den italienska befolkningen sjunger med när det kommer en bra låt på TV samtidigt som bara 16 procent av skandinaverna gör det.

19 procent av italienarna tar upp fjärrkontrollen och låtsas att det är en mikrofon men endast 2 procent av skandinaverna törs erkänna att de gör samma sak. Skandinaver och britter är mest lika enligt undersökningen, då även de drar sig för att sjunga med, oavsett om de har låtsasmikrofon eller inte.

-       Med alla de talangjakter, musiktävlingar och TV-uppträdanden som ligger framför oss kommer många att sitta klistrande framför TV:n. Med Logitechs Harmony-serie av fjärrkontroller förenklar vi konceptet ”home entertainment” så att alla lättare kan titta på sina favoritprogram”, säger Ronnie Johansson, Nordenchef på Logitech.

Logitechs fjärrkontroller
Logitech har en rad produkter som kan underlätta TV-tittandet där hemma. Fjärrkontrollsserien Harmony, kan ersätta flera andra kontroller och är lätta att använda.

Fakta om Eurovision Song Contest
  1. Över 100 miljoner människor tittar på Eurovision Song Contest varje år.
  2. Programmet är en av världens äldsta och sändes för första gången i Schweiz 1956.
  3. Eurovision Song Contest härstammar från den italienska San Remo Song Festival, ett projekt styrt av fransmannen Marcel Baison som såg det hela som ett sätt att återförena nationerna i efterkrigs Europa.
  4. Lika lång tid som det tar att koka ett ägg, lika lång tid har de upptränande på sig att övertyga tittarna – 3 minuter och inte en sekund längre.
  5. I den Holländska finalen år 1956-1958 röstade man på sin favorit via post.
  6. Trots att det är 55 år sedan första Eurovision Song Contest sändes så finns det totalt 56 vinnare genom tiderna, detta på grund av att fyra länder delade första platsen år 1969.
  7. Bland de deltagande är det minst eftertraktat att få uppträda som nummer två i tävlingen. Aldrig tidigare i historien har en låt som är på andra plats i startfältet vunnit och det pratas nu om att den platsen är förbannad.
  8. Artister som har Eurovision Song Contest att tacka för deras framgång är ABBA, Celine Dion, Cliff Richard och Julio Iglesias.
  9. Spaniens vinnande bidrag, “La La La La”, år 1968 sjöng ordet ‘La’ 138 gånger!
  10. År 1980 hade Norge ett bidrag där de sjöng om byggnationen av ett vattenkraftverk och 1982 sjöng Finland om protester mot kärnkraftverk. Båda länderna fick ‘nul points’

*Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i slutet på mars 2011 av Opinion Matters. Totalt deltog 3937 personer, varav 1414 i Storbritannien, 503 i Tyskland, 501 i Schweiz, 502 i Österrike, 504 i Italien och 513 personer i Skandinavien.

För mer information, vänligen kontakta:
Mobil: 46 (0)76 545 40 14
jonathan.stara@spotlightpr.se