Fokus på de egna varumärkena efter Fuuds konkursbesked

Lohilo Foods kommer efter dagens konkursbesked från Fuud fokusera på den egna produktportföljen med varumärken LOHILO, Alvestaglass, Järnaglass och Superfruit.

I tidigare pressmeddelande har värdet av avtalet med Fuud beräknats till 50mkr över två år. Eftersom försäljning och distribution precis kommit igång kommer bolaget inte behöva anpassa organisationen nämnvärt efter beskedet.

”Vi ser en stor potential i de egna varumärkena och med besked som avslut med Häagen-Dazs och dagens besked om Fuud gör att hela organisationen ställer om och lägger fokus på de egna varumärkena. De egna varumärkena bidrar till högre marginal och ett långsiktigt högre värde för bolaget.

Under ca ett år har vi ställt om bolaget till att gå ner från 83 heltidsanställda september 2021 till 34 från januari 2023. Organisationen har effektiviserats och fokus kommer ligga på egna varumärken i Sverige och att lyfta LOHILO’s unika glassprodukter på våra exportmarknader. När nu Covid avtagit så ser vi en stor potential utanför Sverige, säger VD Richard Hertvig”.

Richard Hertvig, VD, richard@lohilofoods.com, +46 70886 94 44

Lohilo Foods AB (publ), som grundades 2008, är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torrvarusegmentet med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar LOHILO, Järnaglass, Superfruit, Alvestaglass, Bubbies och Halo Top.

”Bolag vars aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market måste ha en Certified Adviser. För Lohilo Foods innehar FNCA Sweden AB, som nås på info@fnca.se respektive 08-52800399, uppdraget som Certified Adviser.”