Lohilo Foods AB (publ) Bokslutskommuniké 2022

Vd har ordet

Positivt kassaflöde och ökad omsättning på egna varumärken

2022 har varit ett år med stora omställningar på Lohilo Foods. Vi har agerat snabbt på omvärldens tvära kast och kan nu konstatera att vårt hårda arbete också gett effekt då rörelseresultatet förbättrades ordentligt under både vårt fjärde kvartal och helåret. Detta till trots redovisar vi fortfarande ett negativt resultat, något vi inte är nöjda med och fortsatt arbetar med att vända. Våra genomförda förbättringar har i stort handlat om effektivisering av vår organisation, vilket medfört ordentligt minskade personalkostnader och övriga rörelsekostnader. Även vårt ökade fokus på våra egna varumärken kan vi också se har skapat fina effekter.

Kassaflödet för den löpande verksamheten var positivt under fjärde kvartalet tack vare ett intensivt arbete med förbättrad inköps- och logistikplanering samt optimerade lagernivåer. Vi väljer nu en kortare väg till konsumenten och vi kommer se ytterligare effektiviseringar framåt som medför minskade lager- och logistikkostnader. Ett fint exempel är Axfood, som idag är en av våra största kunder i Sverige, som från slutet av det första kvartalet 2023 kommer att lagerföra våra produkter för central distribution. Det kommer stärka oss och minska våra totala kostnader ytterligare.

Exportmarknaderna öppnar upp sig
Vi ser att exportmarknaderna börjar öppna upp sig efter Covid och känner av ett ökat intresse för framför allt Lohilo Foods varumärken. Tack vare de nya möjligheterna och intresset har vi intensifierat arbetet på våra exportmarknader.

Lanseringen i Danmark på Salling Group har gett oss en fin distribution på kända kedjor som Bilka, Føtex och Netto som säljer LOHILO glass och proteinpannkakor samt även Superfruits produkter. Vi har lanserat Bubbies i Finland med framgång och försäljningen i Holland ökar allt mer. Vi har kommit ännu längre på den schweiziska marknaden där vi kommer att lansera Lohilo under våren. Även den kinesiska marknaden ser positivt ut och vi inväntar nu orders för vår och sommar.

Inför sommaren arbetar vi nu intensivt med att bearbeta nya återförsäljare och distributörer i flertalet länder för att kunna presentera nya etableringar av LOHILO under 2023.

Med bakgrund av årets framsteg på exportmarknaderna ser vi att vår huvudsakliga framtida tillväxt främst kommer att uppstå genom vår exportsatsning. Där den nordiska marknaden kommer att bli en viktig bas. Vår produktportfölj består idag av unika produkter som är mycket attraktiva för den nordiska konsumenten men minst lika intressant för konsumenter över hela världen.

Fortsatt fokus på egna varumärken

Sedan det avslutade samarbetet med General Mills och FUUD har vi beslutat att vi framåt ska satsa på våra egna produkter i större utsträckning för att öka våra marginaler och därigenom även höja bolagsvärdet. Även om 2022 varit utmanande för LOHILO Glass har vi fortsatt en stark position i svensk dagligvaruhandel som vi arbetar för att fördjupa. LOHILO Dryck verkar inom ett betydligt mer konkurrensutsatt segment. Vi har därför valt att prioritera glass framför dryck i Sverige och kommer så att fortsätta göra under kommande kvartal. Det finns dock utländskt intresse för drycken som kommer att lanseras i Schweiz under våren vilket vi hoppas ska förbättra även volymerna för dryck.

Nya design på befintliga produkter

För att få en genomgående linje i våra produkter har vi under fjärde kvartalet uppdaterat våra befintliga produkter inom LOHILO glass med nya designer. Fokus har varit att göra förpackningen tydligare och skapa en röd tråd mellan de olika produktsegmenten. Samma smaker som säljer mest på heroprodukten glass ska få en tydlig koppling till våra andra produktgrupper såsom LOHILO proteinpulver.

Finansiering och likviditet

Vi har arbetat intensivt med att förbättra våra kassaflöden och följaktligen vår likviditetssituation. Arbetet har resulterat i ett tydligt stabilare läge som vi nu kan bygga vidare ifrån. Åtgärderna vi har genomfört kommer att fortsätta ge effekt både på vår kostnadsbas och på vårt resultat för första kvartalet 2023.

Framåt

Vi har under en tid ställt om bolaget med fokus på rätt produkter och en effektiv organisation. Idag har vi en helt annan organisation än för ett år sen. Arbetet för att få kontroll på kostnaderna och likviditet har gett resultat. Vi förbättrar resultatet hela tiden och ser att vi kommer fortsätta i samma linje framåt.

Vi har sett en minskad försäljning på grund av avslutade distributionskontrakt, men samtidigt har vårt ökade fokus på egna varumärken som bygger värde för bolaget gjort att vi nu ser ljuset i tunneln då den minskade produktportföljen och vårt ökade fokus på egna varumärken har bidragit till ökad försäljning på rätt varumärken och produkter. Vi kommer därför fortsätta att fokusera på egna varumärken då detta är viktigt för bolagets värde långsiktigt.

Växjö, februari 2023

Richard Hertvig