• LOHILO Foods AB/

LOHILO Foods AB (publ) har förvärvat majoriteten av aktierna i Superfruit Scandinavia AB och lägger bud på resterande aktier

LOHILO Foods AB (publ) (“LOHILO” eller ”Bolaget”) meddelar att Bolaget idag har förvärvat sammanlagt 75,6 procent av aktierna (”Aktierna”) och rösterna i Superfruit Scandinavia AB (“Superfruit” eller ”Målbolaget”). Den sammanlagda köpeskillingen för Aktierna uppgår till ca 30,6 Mkr fördelat på en kontant del om ca 6,3 Mkr samt genom emission av sammanlagt 459 273 aktier (”Vederlagsaktierna”) i LOHILO med en teckningskurs om 52,9 kronor per aktie. Teckningskursen motsvarar stängningskursen för Bolagets aktie den 23 februari 2021, vilket var den tidpunkt då det slutliga kommersiella budet avseende Aktierna lämnades av LOHILO. Den sammanlagda emissionslikviden för Vederlagsaktierna uppgår till ca 24,3 Mkr. Tillträdet av Aktierna är inte förenat med några villkor och kommer att genomföras genom kontant betalning och riktad nyemission av aktier i LOHILO den 1 mars 2021. Köpeskillingen innebär en värdering av samtliga (100 procent) aktier i Superfruit om ca 40,46 Mkr, vilket motsvarar en premie om ca 14,4 procent jämfört med Superfruits senaste underliggande bolagsvärdering på Pepins Market, se vidare nedan.

Övriga 24,4 procent av aktierna i Superfruit (”Partnersaktierna”) ägs av Superfruit Scandinavia Partners AB (”Partners”), vars aktie idag handlas på Pepins Market. LOHILO har i samband med ingåendet av aktieöverlåtelseavtal avseende Aktierna lämnat ett erbjudande (”Erbjudandet”) om förvärv av Partnersaktierna. Styrelsen i Partners har därvid beslutat att rekommendera aktieägarna i Partners att acceptera Erbjudandet vid en extra bolagsstämma i Partners, vilken planeras att hållas omkring den 16 mars 2021. Köpeskillingen för Partnersaktierna enligt Erbjudandet följer samma struktur som köpeskillingen för Aktierna.

Ovan angivna köpeskillingsstruktur innebär att LOHILO för varje två (2) förvärvade aktier i Målbolaget (d.v.s. både Aktierna och eventuellt Partnersaktierna) erlägger betalning med sju aktier i LOHILO (ratio 1:3,5) utöver en kontant betalning per aktie om 48 kronor.

Styrelsen kommer i samband med tillträdet av Aktierna att fatta beslut om att emittera Vederlagsaktierna (”Emissionen”) med stöd av stämmans tidigare beviljade bemyndigande att emittera aktier. Genom Emissionen ökar Bolagets aktiekapital med 19 289,466 kronor, innebärande en sammanlagd utspädning av antalet aktier och röster i LOHILO om ca 3,03 procent. Ett eventuellt förvärv av Partnersaktierna skulle innebära en emission av ytterligare 148 120 aktier i LOHILO, medförande en ytterligare aktiekapitalsökning om 6 221,040 kronor och en tillkommande utspädning om ca 1,00 procent beräknad på antalet aktier och röster i Bolaget denna dag.

Utöver köpeskillingen för Aktierna har Bolaget inom ramen för transaktionen åtagit sig att förvärva vissa utestående teckningsoptioner i Målbolaget som idag innehas av anställda och ledning i Målbolaget. Vederlaget för de aktuella teckningsoptionerna (sammanlagt 13 000 stycken) uppgår till 137 kronor per option (sammanlagt 1 781 000 kronor) och kommer att regleras kontant på tillträdesdagen. LOHILO kommer därefter att tillse att det aktuella optionsprogrammet makuleras.

Vederlagsaktierna som erhålls av nuvarande huvudägare i Superfruit (motsvarande ca 89,3 procent av samtliga Vederlagsaktier) kommer att vara föremål för sedvanlig så kallad Lock-Up under en period av sex månader från tillträdesdagen.

LOHILOs styrelseordförande Hans Jacobsson är även styrelseordförande i Målbolaget. Hans Jacobsson har inte varit involverad i handläggningen eller beslutsfattandet vid den nu avtalade aktieöverlåtelsen eller i Erbjudandet. Hans Jacobsson är också ägare (direkt och indirekt) till sammanlagt motsvarande 4 770 aktier och 2 367 teckningsoptioner i Superfruit, varav innehav motsvarande 2 355 aktier ägs indirekt genom Partners. Sammanlagt transaktionsvärde för Hans Jacobssons aktier, förutsatt att Partnersaktierna överlåts, uppgår till 1 112 126 kronor varav 228 960 kronor kommer att utges kontant och övrig ersättning utgår i form av sammanlagt 16 695 nyemitterade aktier i LOHILO. Styrelsen i LOHILO kommer att emittera Hans Jacobssons vederlagsaktier separat och villkora sådant emissionsbeslut av godkännande av kommande bolagsstämma i LOHILO. Sammanlagt vederlag för Hans Jacobssons teckningsoptioner i Superfruit uppgår till 324 279 kronor.

Information om Superfruit

Superfruits försäljning 2020 uppgick preliminärt till ca 33 Mkr med positiv EBITDA om ca 1,5 Mkr. Styrelsen i LOHILO bedömer att de synergier som nu uppstår mellan bolagen förväntas öka resultatet per aktie i LOHILO under 2021, även med beaktande av de utspädningseffekter som redogjorts för ovan.

Superfruit grundades 2007 med ambitionen att leverera supermat för människor med en modern och aktiv livsstil. Under 15 år har bolaget utvecklat över 120 produkter inom hälsa och har utvecklats från att vara en renodlad fackhandelsleverantör till att idag leverera produkter till en mängd olika distributionskanaler inklusive e-handel, dagligvaruhandel, servicehandel och apotek. Superfruit ger dig naturliga och ekologiska produkter av högsta kvalitet, med garanterat ursprung och utan onödiga tillsatser. Superfruit är i en tillväxtfas och hade för 2020 en försäljningstillväxt om ca 18 procent. Tillväxten under 2021 förväntas kunna öka genom den samordning med LOHILOs försäljningsorganisation som nu kan ske.

- Genom förvärvet kommer LOHILO´s produktsortiment att stärkas inom det naturligt funktionella segmentet. Det kommer möjliggöra att ytterligare utveckla och stärka profileringen av LOHILO som ett livsstilsvarumärke, säger vd Tyrone Andersson i en kommentar. Vi ser att förvärvet passar väl in i LOHILO´s fortsatta tillväxtmålsättning. Syneriger kommer att finnas inom ett flertal områden som inköp, produktion, försäljning och export, säger Tyrone Andersson.- Jag har under en lång tid varit imponerad av Superfruits produktportfölj och sett potentialen att implementera den i vår hårt säljdrivna organisation. Det är en oslipad diamant. Under 2020 har man visat prov på god tillväxt framförallt online där vi ser en stor framtida försäljningspotential i nuvarande varumärken. Vi kan se stora synergier med vår Kinasatsning där Superfruits naturliga och ekologiska portfölj kommer vara mycket attraktiv. Att vi nu också har en tablett- och pulverfabrik med framtida produktutveckling är en väldigt viktig pusselbit i bolagsbyggandet säger Richard Hertvig, grundare och affärsutvecklare hos LOHILO. - Vi är oerhört stolta och glada över att bli en del av LOHILO. Våra respektive organisationer kompletterar varandra på ett mycket bra sätt. För Superfruit innebär att det att vi får tillgång till en stark försäljningsorganisation samtidigt som vi kan bidra med produktutveckling och produktion. Vi ser fram emot vår gemensamma tillväxtresa, säger Martin Lyberg, grundare och vd i Superfruit.

För frågor om bolaget

Vänligen kontakta Tyrone Andersson, vd, 070-75 10 340, tyrone.andersson@lohilofoods.com

Om LOHILO Foods AB (publ)

LOHILO Foods AB (publ) (tidigare Alvestaglass AB) som grundades 2008 är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torrvarusegmentet med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar bl.a. LOHILO, Alvestaglass, Häagen-Dazs, NICK’s, Bubbies och Järnaglass. Huvudkontor, fabrik och centrallager ligger i Växjö med försäljningskontor i Stockholm.

LOHILO Foods AB (publ)

Nylandavägen 2, 352 50 Växjö. Tel: 0470-72 91 78 • www.lohilofoods.com • info@lohilofoods.com

Aktien handlas sedan 2020-10-26 på Nasdaq First North Growth Market Stockholm under beteckningen LOHILO. Bolag vars aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market måste ha en Certified Adviser. För LOHILO Foods innehar FNCA Sweden AB, som nås på info@fnca.se resp 08-528 00 399, uppdraget som Certified Adviser.

Denna information är sådan som LOHILO Foods AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 februari 2021 kl. 09:05 CET