• LOHILO Foods AB/

Lohilo Foods AB offentliggör delresultat av effektiviseringar, förändrade hyresavtal medför en årlig besparing på 9,2 MSEK

Som tidigare kommunicerat, genom pressmeddelande den 4 september 2023, har Lohilo Foods styrelse tillsammans med bolagets ledning genomfört en översyn över Lohilos strategi och beslutat om ett antal prioriterade förändringsområden på både kort och lång sikt. Ledningen bedriver med anledning av befintliga finansiella mål nu ett antal projekt för att åter nå god lönsamhet och försäljningsutveckling i paritet med dessa. Nedan redovisas hittills uppnådda resultat i dessa prioriterade aktiviteter.

I pressmeddelandet den 4 september kommunicerades följande om denna åtgärd:

Våra lokaler för kontor, frys- samt torrlager belägna i Växjö är idag för stora för vår befintliga verksamhet. Vi förhandlar därför om att utträda delar av vårt fastighetsavtal. Den totala besparingspotentialen är upp till 7 MSEK årligen from början 2024. Även mindre dellösningar kan ge positiva besparingseffekter och ses som aktuella.

Lohilo Foods kan nu rapportera resultat vad gäller åtgärden avseende förändrade hyresavtal: Förhandlingen om bolagets hyresavtal är nu genomförd och en överenskommelse har träffats med fastighetsägaren och tredje part, varigenom nuvarande hyresavtal, som sträcker sig till mars 2034, avslutas i förtid. Bolagets befintliga hyresavtal kommer att övertas av tredje part per 2024-02-01. Lohilo Foods kommer att erlägga 2,2 MSEK årligen under 4 år för avslutande av hyresavtal i förtid. Den totala kostnaden om ca 8,7 MSEK kommer redovisningsmässigt belasta Q4 2023. Lohilo Foods har också förbundit sig att, som en del av uppgörelsen, köpa lager- och logistiktjänster av tredje part som bolaget, efter förändringen av hyresavtalet, kommer ha ett behov av. Bolagets sammantagna besparing beräknas uppgå till ca 9,2 MSEK årligen, med start i februari 2024. Likvidförbättringen beräknas därmed uppgå till ca 7 MSEK på rullande 12 månader.

Vi kommer att löpande återkoppla till marknaden hur vi uppnår återstående mål samt vilka besparingar som respektive projekt medfört.

Richard Hertvig, VD, richard@lohilofoods.com, +46 70886 94 44

Lohilo Foods AB (publ), som grundades 2008, är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torrvarusegmentet med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar LOHILO, Järnaglass, Superfruit, Alvestaglass och Bubbies.