Lohilo Foods effektiviserar verksamheten, ett tjugotal roller försvinner

Som tidigare kommunicerats genomför Lohilo Foods en effektivisering av sin verksamhet för att nå bolagets långsiktiga finansiella mål och skapa lönsam tillväxt

Förhandlingar har inletts med facket om att genomföra en omorganisation för att minska antalet anställda. Målet är en effektivare organisation med stärkt kommersiellt fokus. Bolaget avser minska antalet anställda med ett tjugotal jämfört med antalet anställda 30 september 2021 (83 anställda).

Lohilo Foods gjorde en storsatsning under 2021 och utökade organisationen med 15 nya roller jämfört med 2020 års utgång (68 anställda), en satsning som inte gav önskat utfall.

”Vi har ett tufft år bakom oss med leveransproblem av råmaterial som haft negativ påverkan på varuflöde, Covid-19 restriktioner som hämmat exportsatsningen, samt upphörande av distribution av varumärket Nick’s. Även om vi ser en ljusning genom lättade restriktioner samt nyutvecklade leverantörssamarbeten för att minska risken för råmaterialbrist, så har vi helt enkelt blivit en för stor, ineffektiv och oflexibel organisation för vårt nuvarande fokus”, säger Richard Hertvig, VD Lohilo Foods.

Organisationsförändringarna är en del i det besparingsprogram som inleddes tidigare i höstas. Den nya organisationen, som planeras träda i kraft från och med den 1 februari 2022, kommer framför allt skapa en mer effektiv och starkare säljorganisation med förstärkta synergier över kategorierna. Det kommer bli ett starkare säljansvar lokalt som möjliggör förbättrat resultat”.

”Vi har nu möjlighet att bygga en effektiv, lönsam och resultatinriktad organisation där varje individ känner sig delaktig och vet sina och bolagets mål. Det skapar möjlighet till lönsamhet redan i mitten av 2022”, fortsätter Richard.

Richard Hertvig, VD, richard@lohilofoods.com, +46 70886 94 44

Lohilo Foods AB (publ), som grundades 2008, är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torrvarusegmentet med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar LOHILO, Järnaglass, Superfruit, Alvestaglass, Häagen-Dazs, Bubbies och Halo Top.

”Bolag vars aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market måste ha en Certified Adviser. För Lohilo Foods innehar FNCA Sweden AB, som nås på info@fnca.se respektive 08-52800399, uppdraget som Certified Adviser.”