Lohilo Foods fastställer långsiktiga finansiella mål.

Lohilo Foods AB (publ) har beslutat om långsiktiga finansiella mål som gäller från och med 2022.

Lohilo ’s långsiktiga mål 2022–2025 är:

• Att under perioden i genomsnitt och inom respektive produktkategori och varumärke nå en årlig organisk tillväxt om:
    • 15–30% för varumärket LOHILO
    • 10–20% för övriga egna glassvarumärkena
    • 10–15% för Superfruit
    • 5–10% för distribuerade varumärken
    • En total årlig tillväxt motsvarande 10–20%
  • Lohilo har vidare som långsiktiga mål:
    • Att systematiskt positionera sig inom functional food, med hälsa, dryck och glass som utvalda produktkategorier
    • Att öka exportandelen väsentligt och post Covid-19 överstiga 30% årlig tillväxt under perioden
    • Att genomföra ett antal förvärv inom valda produktkategorier
    • Att distribuerade varumärken är en viktig del i uppbyggnaden av distribution av de egna varumärkena. Målsättningen är att kontrakten skall vara långsiktiga. Dessutom skall nettopåfyllnad av uppdrag ske när kontrakten slutligen löper ut.
  • Lohilo ‘s mål är att uppnå EBITDA-marginal om minst 10%. Under 2021 är expansionen och uppbyggnaden av ledning, administration och marknad/försäljning fortfarande starkt påverkande, varför EBITDA förväntas vara negativ. Från utgången av 2022 är planen att vara EBITDA positiv igen.

Fastställt av styrelsen i augusti 2021

Tyrone Andersson, vd och koncernchef för Lohilo Foods, kommenterar: ” Jag ser idag mycket goda möjligheter att kunna leverera de långsiktiga målen med vår nya organisation och våra starka varumärken. Vi har tillsammans arbetat igenom vår tillväxt- och lönsamhetsplan och vi är mycket entusiastiska över att ta Lohilo Foods till nästa nivå och genomföra de förvärvs- och utvecklingsstrategier som utarbetats.”

Tyrone Andersson, vd, tyrone.andersson@lohilofoods.com, +46 70 75 10 340

Lohilo Foods AB (publ), tidigare Alvestaglass AB, som grundades 2008 är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torrvarusegmentet med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar bl.a. LOHILO, Superfruit, Alvestaglass, Halo Top och Häagen-Dazs.

”Bolag vars aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market måste ha en Certified Adviser. För Lohilo Foods innehar FNCA Sweden AB, som nås på info@fnca.se respektive 08-52800399, uppdraget som Certified Adviser.”