• LOHILO Foods AB/

Lohilo Foods flyttar produktion för förbättrad lönsamhet och säkrad kapacitet – reserverar 5 mkr i bokslutet för 2021

Lohilo Foods har ingått avtal med en svensk partner om produktion av delar av bolagets glassportfölj. Bakgrunden är att säkerställa produktionskapacitet för att möta bolagets tillväxtmål. Som ett led i förändringen stängs bolagets produktionsanläggning ned, vilket minskar bolagets kapitalbindning samtidigt som produktkalkylerna förbättras.

”Vi har tidigare samarbetat med produktionspartnern och när vi närmar oss kapacitetstaket i vår egen fabrik, ser vi stora fördelar med att återigen använda oss av en större producent. Därmed kan vi lägga större fokus på produktutveckling och marknadsföring. Vår nya produktionspartner har stor kapacitet vilket möjliggör både förbättrade marginaler och ökad produktionsflexibilitet”, säger Richard Hertvig, VD, Lohilo Foods.

Förändringen innebär att bolagets fabrik i Växjö med 7 heltidsanställda avvecklas under Q2 2022. Dessa uppsägningar kommer utöver de personalminskningar om ca 20 tjänster som tidigare kommunicerats. Engångskostnader i samband med nedstängningen uppgår till ca 5 mkr och kommer att reserveras för i bokslutet 2021.  Flytten kommer därmed att ge positiv resultateffekt redan under 2022, men full effekt väntas uppnås först under 2024. Resultateffekten på årsbasis bedöms uppgå till ca 3,5 mkr när full effekt uppnått och med nuvarande volymer. Bolagets produktutveckling kommer fortsatt drivas av Lohilo Foods, med säte i Växjö.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Lohilo Foods AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s förordning om marknadsmissbruk (MAR). Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 10 januari 2022 kl. 08:30 CET.

Lohilo Foods AB (publ), som grundades 2008, är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torrvarusegmentet med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar LOHILO, Järnaglass, Superfruit, Alvestaglass, Häagen-Dazs, Bubbies och Halo Top.

”Bolag vars aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market måste ha en Certified Adviser. För Lohilo Foods innehar FNCA Sweden AB, som nås på info@fnca.se respektive 08-52800399, uppdraget som Certified Adviser.”