Lohilo Foods listar produkter i fler länder

Lohilo Foods ser ett ökat intresse för sina produkter utanför Sverige. Framför allt är det Lohilo´s glassvarumärke som ökar distributionen i flera länder.

I Nederländerna har vår samarbetspartner tecknat ett distributionsavtal med livsmedelkedjan Albert Heijn. Våra produkter inom LOHILO ICE kommer till att börja med introduceras i 200 butiker direkt som under kvartal tre kan utökas med ytterligare 700 butiker. Albert Heijn, som idag har en marknadsandel på över 30 procent av den nederländska dagligvarumarknaden, är starka på premiumglass med 38 procent av dagligvaruhandeln i kategorin.

Vår samarbetspartner i Gulfregionen har fått listningar i dagligvaruhandeln i Kuwait och Qatar. Utvecklingen ser lovande ut och vi förväntar oss att detta område har en god tillväxt under 2022.

Utvecklingen i Baltikum är också god med nya listningar i tre olika dagligvarukedjor med försäljningsstart under andra kvartalet. I Estland och Lettland kommer vi även att lansera i servicehandeln på Circle-K under början av juni.

I Malaysia får vi utökade listningar på våra LOHILO drycker som efter en testperiod ökar butiksantalet från 70 till 130 butiker.

”Vi ser nu att länderna börjar öppna upp efter Covid och att den potentiella tillväxten på exportmarknaden ökar. Det är glädjande att vi får både helt nya länder och ökade listningar i de länder vi börjat i liten skala. Att efterfrågan för våra LOHILO produkter utanför Sverige växer, bevisar våra produkters konkurrenskraft och unika fördelar, säger VD Richard Hertvig

Lohilo Foods AB (publ), som grundades 2008, är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torrvarusegmentet med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar LOHILO, Järnaglass, Superfruit, Alvestaglass, Häagen-Dazs, Bubbies och Halo Top.

”Bolag vars aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market måste ha en Certified Adviser. För Lohilo Foods innehar FNCA Sweden AB, som nås på info@fnca.se respektive 08-52800399, uppdraget som Certified Adviser.”