Lohilo lämnar in stämningsansökan mot Luthman Backlund Foods AB (Nick’s)

Lohilo Foods AB (publ) (”Lohilo” eller ”Bolaget”) meddelar att Bolaget denna dag har inlämnat en stämningsansökan mot Luthman Backlund Foods AB (”Nick’s”). Stämningsansökan berör Lohilos hävdade rätt till skadestånd mot bakgrund av Nick’s påstådda avtalsbrott i förhållande till ett samarbetsavtal avseende varumärket Nick’s, ingånget av parterna i december 2017 (”Avtalet”). Lohilos skadeståndskrav i tvisten uppgår till sammanlagt ca 23,9 MSEK.

Bakgrunden till den inlämnade stämningsansökan är det aktuella Avtalet, som reglerar parternas långsiktiga strategiska samarbete kring varumärket Nick’s. Lohilo har under Avtalet ansvarat för bland annat viss produktion, försäljning, distribution och logistik medan Nick’s har ansvarat för marknadsföring och varumärkesbyggande.

I diskussioner mellan parterna har Nick’s gjort gällande att Avtalet sagts upp per den 1 januari 2021. Mot bakgrund av den hävdade uppsägningen har Nick’s sedan en tid slutat leverera i enlighet med Avtalet. Från och med mars 2021 har Nick’s, i strid med Avtalet, slutat distribuera via Lohilo samt slutat sälja produkter till Lohilo. Nick’s påstår dessutom att Avtalet inte har omfattat försäljning och distribution av en viss produkt.

Lohilo har genomgående tillbakavisat Nick’s påståenden och å sin sida fortsatt verka för Avtalets fullföljande. Lohilos uppfattning är att Avtalet alltjämt är gällande mellan parterna och att Avtalet omfattar all försäljning och distribution av glass under varumärket Nick’s.

De av Nick’s vidtagna åtgärderna har lett till att Lohilo nu ingett aktuell stämningsansökan för att tillvarata sina rättigheter. I stämningsansökan yrkar Lohilo ett skadestånd om sammanlagt 23,9 MSEK, vilket motsvarar den av Lohilo uppskattade skadan för aktuell avtalsperiod (den 15 mars 2021 till och med den 31 december 2023).

Lohilos försäljning av produkter under varumärket Nick´s uppgick till totalt 29,3 MSEK under 2020, vilket motsvarade 12% av Lohilos totala försäljning. Avtal gällande distribuerade varumärken, såsom Nick´s, ger Lohilo en kostnadsfördel då försäljning och distribution kan utnyttjas mer effektivt. Marginalerna på distribuerade produkter är normalt lägre än för egenägda varumärken, vilket gällt även för Lohilos avtal med Nick´s. Lohilos försäljning av Nick´s produkter under Q1 2021 motsvarade 16% av Lohilos totala försäljning.

För mer information, vänligen kontakta:
Tyrone Andersson
Vd, Lohilo Foods AB (publ)

E-post: tyrone.andersson@lohilofoods.com

Denna information är sådan information som Lohilo Foods AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2021.07.06 klockan 14:00 CEST.

Lohilo Foods AB (publ), tidigare Alvestaglass AB, som grundades 2008 är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torrvarusegmentet med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar bl.a. LOHILO, Superfruit, Alvestaglass, Nick’s och Häagen-Dazs.

Bolag vars aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market måste ha en Certified Adviser. För Lohilo Foods innehar FNCA Sweden AB, som nås på info@fnca.se respektive 08-52800399, uppdraget som Certified Adviser.