April - Juni 2024

• Totala nettoomsättningen ökade med 17,5 procent till 62 720 TSEK (53 384).
  • Nettoomsättningen för Egna varumärken ökade med 40,3 procent till 53 598 TSEK (38 197)
  • Nettoomsättningen för Exporten minskade med 5,2 procent till 17 945 TSEK (18 923)
  • Bruttomarginalen har minskat till 31,3 procent (33,2)
  • Genomförda omstruktureringsprogram har minskat övriga externa kostnader med 9,5 procent och uppgick till 11 420 TSEK (12 615). Personalkostnader minskade med 13,6 procent och uppgick till 5 873 TSEK (6 797)
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 3 073 TSEK (381)
  • Rörelseresultatet uppgick till 1 631 TSEK (-1 250)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 935 TSEK (-2 262)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,02 kr (-0,10)
  • Periodens kassaflöde uppgår till 2 188 TSEK (-2 045)

Januari - Juni 2024

• Totala nettoomsättningen ökade med 12,7 procent till 108 691 TSEK (96 457).
  • Nettoomsättningen för Egna varumärken ökade med 27,8 procent till 93 375 TSEK (73 062)
  • Nettoomsättningen för Exporten ökade med 6,3 procent till 32 477 TSEK (30 552)
  • Bruttomarginalen uppgick till 32,1 procent (30,8).
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 3 688 TSEK (-4 083)
  • Rörelseresultatet uppgick till 964 TSEK (-7 349)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -904TSEK (-9 210)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,02 kr (-0,41)
  • Periodens kassaflöde uppgår till 2 188 TSEK (-884)
  • Likvida medel inklusive beviljad checkkredit uppgick på balansdagen till 8 894 TSEK (5 329)

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2024

• Inga väsentliga händelser

Händelser efter balansdagens utgång

• ​​​​​​​​​​​​​​Lohilo har erhållit det högsta betyget AA i senaste BRC certifieringen.

Nyckeltal för koncernen

Lohilo Foods långsiktiga mål

Lohilos långsiktiga strategiska mål

• Att systematiskt positionera sig inom functional food, med glass, dryck och hälsa som utvalda produktkategorier

Lohilo har vidare som långsiktiga finansiella mål:

• En genomsnittlig årlig tillväxt överstigande 10 procent
  • Att öka exportandelen till att överstiga 50 procent av omsättningen
  • Att långsiktigt uppnå EBITDA-marginal om minst 10 procent

Prognos för helåret 2024

I bokslutskommunikén för 2023 avlämnades prognos för 2024: Nettoomsättningen kommer att öka med minst 10 procent jämfört med föregående år med en EBITDA på mer än 5 procent med rådande valutakurser.

Nettoomsättningen i det andra kvartalet har ökat med mer än 10 procent och EBITDA uppgick till 5 procent. Sedan prognosens avlämnade i februari har valutakurserna förändrats negativt, vilket hållit nere EBITDA marginalen något.

Styrelsen vidhåller lämnad prognos för helåret 2024.

Säsongsvariationer

Koncernens försäljning fluktuerar över året i linje med glassmarknaden där historiskt sett kvartal två och tre är de starkaste perioderna.

Tvåsiffrig försäljningstillväxt och positivt EBIT-resultat

Vårt andra kvartal visar en kraftigt ökad försäljning och förbättrade EBIT-marginaler. Försäljningsökningen beror på en stark svensk försäljning och en mycket stor ökning för våra egna varumärken med 40,3 procent.

Exportförsäljningen minskar jämfört med det andra kvartalet 2023 vilket främst beror på att en stor order från Finland påverkar 2023 års jämförelsekvartal. Justerat för denna engångseffekt så växer exporten totalt ca 28 procent. Med våra egna varumärken har vi en bra tillväxt på befintliga och nya exportmarknader, Detta är mycket glädjande eftersom det ligger i linje med vår strategiska plan.

Sommaren har varit en bra period och vi kan nu se att den organisation vi byggt skapar värde både under kvartalet, men också långsiktigt. Våra egna varumärken har verkligen visat vägen och den svenska säljkåren har presterat väldigt bra. Det finns en stor positiv känsla att vi med starka varumärken och sortiment kan öka och sälja våra produkter framgångsrikt till våra kunder.

Bruttomarginalen minskar mot föregående år under kvartalet. Detta beror främst på en kampanj vi genomfört tillsammans med en av våra största kunder där vi tillsammans med vår kund utvecklat och lanserat en produkt som mottagits mycket väl av konsumenterna. Kampanjen har gett oss större varumärkeskännedom, ett positivt täckningsbidrag, och en bättre relation till vår kund där vi nu ökar samarbetet framåt.

Det genomförda omstrukturerings-programmet är nu så gott som klart. Vi har en genomgående stabil och bra organisation med vilken vi nu kan fokusera på att växa på ett lönsamt sätt.

Vad gäller vår exportsatsning är vårt fokus att etablera och öka de befintliga marknaderna Finland, Norge, Danmark, Holland och Kina. Vi kommer bland annat att delta på Norges största fitnessmässa i oktober. Vi tror mycket på möjligheten att etablera oss i Norge och kommer fokusera mycket på att få igång just den marknaden framåtriktat.

Vårt rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) visar en positiv utveckling och vi kan leverera ett positivt resultat efter skatt för första gången sedan Q3 2020. Det visar att vi är på väg åt rätt håll och att de förändringar vi gjort ger resultat.

Vi gjorde en mycket lyckad lansering av nya LOHILO smaken Exotic. Smaken har blivit en succé och ligger i topp bland storsäljarna. Det är också mycket glädjande att våra varumärken Alvestaglass och Järnaglass också verkligen har lyft sig i försäljningsstatistiken.

Sammanfattningsvis är jag nöjd med kvartalet, men känner att det mesta och bästa har vi fortfarande framför oss. Jag vill särskilt tacka alla våra medarbetare som gjort ett fantastiskt fint jobb som resulterat i att vi nu är lönsamma med siktet framåt mot ljusare tider!

Växjö, augusti 2024

Richard Hertvig

Vd och koncernchef

Finansiell översikt koncernen

Andra kvartalet

Nettoomsättning

Omsättningen ökade under kvartalet med 17,5 procent. Ökningen av omsättningen för egna varumärken uppgick till hela 40,3 procent medan distribuerade varumärken minskade med 39,9 procent under kvartalet.

Ökningen på den svenska marknaden för egna varumärken beror, enligt våra bedömningar, på ökning av marknadsandelar, framgångsrik lansering av ny LOHILO smak, en större marknadssatsning på svenska daglig varuhandeln i samband med midsommar, samt återhämtning i konjunkturen.

På exportsidan har torra varor ökat kraftigt, glassen har en marginell minskning medan distribuerande varumärke kraftigt minskat. Att fokusera på egna varumärken är enligt vår strategiska plan. Jämförelsekvartalet 2023 var osedvanligt högt på grund av lageruppbyggnad på nya exportmarknader.

Det distribuerade varumärket Bubbies ökar med 3 procent i Sverige, men minskar kraftigt på exportmarknaden, vilket beror på en kraftig engångseffekt under andra kvartalet 2023 då Bubbies i Finland byggdes upp, vilket påverkar jämförelsesiffrorna.

Exporten totalt minskade med 5,2 procent under kvartalet medan den ökade 6,3 procent i halvåret. Minskningen i kvartalet är kopplat till Bubbies och minskad försäljning till Kina, Bearbetningen på exportområdet fortsätter och vi bedömer att vi kommer ha en fortsatt god utveckling inom exportområdet under det andra halvåret 2024.

Andra kvartalet

Bruttoresultat

Bruttoresultatet för kvartalet uppgick till 19 607 TSEK (17 726). Bruttomarginalen minskade och uppgick till 31,3 procent (33,2). I kvartalet har en större planerad marknadssatsning genomförts, varvid en hög volym Alvesta Glass limited edition sålts med lägre marginal. Bruttomarginalen är fortsatt under önskad nivå och har under kvartalet dessutom påverkats av valutakursförändringar i EUR och USD.

Övriga intäkter

Under posten övriga intäkter redovisas ordinarie intäkter för uthyrning av lokaler samt viss försäljning av inventarier.

Kostnader

Rörelsekostnaderna under kvartalet uppgick till -18 735 TSEK (-21 042), fördelat på personalkostnader -5 873 TSEK (-6 797) och övriga externa kostnader -11 420 TSEK (-12 615) samt avskrivningar – 1 442 TSEK (-1 631). Minskningen av kostnader från föregående år är främst relaterad till de genomförda omstruktureringarna samt förändringarna i organisationen.

Personalkostnaderna har minskat med 13,6 procent mot jämförande kvartal och är främst relaterade till de genomförda omstruktureringarna och förändringarna i organisationen.

Övriga kostnader har minskat med 9,5 procent mot jämförande kvartal. Kostnaderna har framförallt minskat relaterat till förändrad försäljningsprocess, förändrat produktsortiment och förändrad logistik. Under kvartalet har tillväxten varit hög, vilket medfört högre rörliga kostnader, exklusive den högre tillväxten hade kostnaderna minskat mer.

Rörelseresultat (EBIT)

Rörelseresultatet under kvartalet uppgick till 1 631 TSEK (-1 250). Rörelseresultatet påverkas framför allt av att vi överstiger målen på omsättningssidan med en minskad total kostnadsbas.

I kvartalet har byte skett av underleverantör och produktionspartner i dotterbolaget Superfruit vilket belastat kvartalet mer än kostnadsminskningen. Positiv effekt av bytet bedöms ske i kvartal 4.

Kassaflöde

Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 6 201 TSEK (-3 527). Förändringen i kassaflödet är till största delen hänförligt till det positiva resultatet samt förändringen i rörelsefordringar. Kassaflöde från investeringar uppgick till 0 TSEK (-35). Kassaflöde från finansieringsverksamheten uppgick till -4 013 TSEK (1 517) och är hänförligt till lägre nyttjande av checkkrediten. Totalt kassaflöde under perioden uppgår till 2 188 TSEK (-2 045).

Resultat per aktie

Resultat per aktier uppgick till 0,02 kr (-0,10) baserat på antalet aktier per balansdagen vilket var 37 668 470 (22 329 899) aktier.

Första halvåret

Nettoomsättning

Nettoomsättningen ökade under första halvåret med 12,7 procent. Egna varumärken ökade under perioden med 27,8 procent medan distribuerade varumärken minskade med 34,5 procent under perioden.

Bruttoresultat

Bruttoresultatet för första halvåret ökade och uppgick till 34 848 TSEK (29 752). Bruttomarginalen ökade och uppgick till 32,1 procent (30,8).

Koncernens varuinköp sker till största del i EUR och USD, kurserna varierar över kvartalen vilket påverkar bruttoresultat och bruttomarginal.

Övriga intäkter

Kostnader

Rörelsekostnaderna under första halvåret uppgick till -35 291 TSEK (-40 335), fördelat på personalkostnader – 10 486 TSEK (-13 002) och övriga externa kostnader -22 081 TSEK (-24 068) samt avskrivningar – 2 724 TSEK (-3 266). Kostnaderna har framför allt minskat relaterat till förändrad försäljningsprocess, förändrat produktsortiment och förändrad logistik. Första halvåret har belastats av engångskostnader i samband med avflyttning från tidigare fastighet samt fabriksleverantörsbyte.

Rörelseresultat (EBIT)

Rörelseresultatet under första halvåret uppgick till 964 TSEK (-7 349). Rörelseresultatet påverkas till stor del av att vi överstiger målen på omsättningssidan med en total minskad kostnadsbas utifrån kommunicerad strategisk översyn och prioriterade förändringsområden.

Kassaflöde

Kassaflöde under första halvåret från den löpande verksamheten uppgick till 306 TSEK (788). Förändring i kassaflödet är till största delen hänförligt till förändring i varulager och förändringen i rörelsefordringar. Kassaflöde från investeringar uppgick till 0 TSEK (-95). Kassaflöde från finansieringsverksamheten uppgick till -1 023 TSEK (-1 577) och är hänförligt till planenliga amorteringar och förändrat nyttjande av checkräkningskredit. Totalt kassaflöde under perioden uppgår till -717 TSEK (-884).

Resultat per aktie

Resultat per aktier under första halvåret uppgick till -0,02 kr (-0,41) baserat på antalet aktier per balansdagen vilket var 37 668 470 (22 329 899) aktier.

Likviditet och finansiering

Den 30 juni 2024 uppgick koncernens banktillgodohavanden till 4 090 TSEK (549). Koncernen har räntebärande skulder till kreditinstitut om 14 017 TSEK (23 089) inkluderande en checkräkningskredit om 16 000 TSEK (19 000), varav moderbolaget 10 000 TSEK (13 000), som per den 30:e juni var utnyttjad med 6 779 TSEK (8 360).

Koncernens soliditet uppgick per balansdagen till 18,7 procent (19,2). Eget kapital i koncernen uppgick vid periodens slut till 14 985 TSEK (17 449), motsvarande 0,40 (0,78) SEK per aktie.

Anställda

Antalet anställda i Lohilo Foods koncernen vid periodens utgång uppgick till 23 (32) personer, varav 8 (8) är kvinnor.

Varumärken

Lohilo

Vårt flaggskepp bland egna varumärken som vi skapat själva och nu exporteras globalt. LOHILO föddes ur visionen att glassälskare skulle kunna njuta av fantastisk glass, med ett lika fantastiskt näringsinnehåll. Vi vet att våra kunder inte nöjer sig med glass som bara är nyttig. Det är därför vi skapade receptet för den godaste proteinglassen någonsin. LOHILO började som en av världens första proteinglassar och har nu utvecklats till ett varumärke som sträcker sig över flertalet produktsegment med samma, övergripande syfte; träning och hälsa med fokus på fantastisk smak och funktion.

Alvesta Glass

Alvestaglass är vår klassiska premiumglass. Sedan över 30 år tillbaka har vi skapat kvalitetsprodukter med en självklar plats i våra kunders frysar. Glassen och alla såser är gjorda från grunden - allt enligt vår glassmästares recept. Vi har ett brett utbud av olika smaker – så att alla kan hitta sin egen favorit. Självklart har vi inkluderat laktosfri och utan tillsatt socker glass i vårt sortiment, för att alla ska kunna njuta av vår goda glass.

Järna Glass

Vår noggrant tillverkade lyxglass med fantastisk smak. Järnaglass är ett hantverk som tillverkas med ett fåtal, väl utvalda ingredienser. Vi har nämligen tagit en tydlig ståndpunkt när det gäller överflödiga ingredienser, e-ämnen och tillsatt luft - för att den allra bästa glassen inte behöver det! Vi förvärvade bolaget Järnaglass 2017, som ett naturligt steg i rätt riktning för att erbjuda det bästa till glassälskare.

Superfruit

Under varumärket Superfruit erbjuder vi naturliga och ekologiska nutritions- och matprodukter. Superfruit startade 2007 och är ett väletablerat och erkänt varumärke inom kategorin Superfoods. Varumärket riktar sig till medvetna konsumenter som sätter hälsan först. Superfruits produkter säljs hos alla stora återförsäljare inom hälsofackhandel, ehandel samt finns i utvalda dagligvarubutiker.

KLEEN Sports Nutrition

Kleen Sports Nutrition är ett svenskt varumärke med rötter i Åre. Ambitionen är att göra lite bättre och lite godare sportnutrition och i vårt sortiment hittar du olika typer av proteinbars och kosttillskott. Varumärket riktar sig till aktiva människor oavsett om du gillar att gå på tur, cykla, springa, lyfta vikter, klättra i berg så har vi produkter för prestation, uthålligt och återhämtning.

Övrig information

Redovisningsprinciper

Delårsrapporten har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). Redovisningsprinciperna har inte förändrats sedan senast reviderade årsredovisningen 2023.

Operationella och finansiella risker

Bolagets verksamhet är utsatt för ett antal risker som helt eller delvis ligger utanför bolagets kontroll men som kan påverka försäljning och resultat. Riskerna som bolaget utsätts för är förändringar av materialpriser, valutakurser samt kundavtal.

Aktien

Antalet utestående aktier uppgick per den 30 juni 2024 till 37 668 470.

De största aktieägarna som innehar mer än 10 procent per 2024-06-30 är Voxson Carl-L Eriksson AB och Richard Hertvig, som innehar en ägarpost om 15,1 procent respektive 12,4 procent.

Bolaget har per rapportdatum fyra utestående optionsprogram.

Optionsprogrammet 2022/25:1 omfattar 255 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 8,30 SEK som löper ut 2025-07-30.

Optionsprogrammet 2022/25:2 omfattar 135 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 8,30 SEK som löper ut 2025-07-30.

Optionsprogrammet 2023/25:1 omfattar 200 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 2,70 SEK som löper ut 2026-05-31.

Optionsprogrammet 2023/25:2 omfattar 540 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 2,70 SEK som löper ut 2026-05-31.

Om samtliga teckningsoptioner utställda per 2024-06-30 utnyttjas för nyteckning av 1 130 000 aktier kan utspädningseffekten uppgå till cirka 3,0 procent beräknat enligt antal emitterade aktier/totalt antal aktier efter emission.

Styrelsens intygande

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att denna delårsrapport ger en rättvisande översikt av bolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som bolaget står inför.

Denna delårsrapport har inte granskats av bolagets revisor.

Växjö den 29:e augusti 2024

Hans Jacobsson                                      Jonas Hamrén Berggren

Styrelseordförande                                  Styrelseledamot

Richard Hertvig                                        Therese Lundstedt

Styrelseledamot och                               Styrelseledamot

verkställande direktör

Finansiell kalender

22 november 2024: Delårsrapport Q3 2024 publiceras

28 februari 2025: Delårsrapport Q4 2024 publiceras

Finansiella rapporter publiceras via Cision news och på bolagets hemsida: www.lohilofoods.com/

För ytterligare information, kontakta vänligen:

Richard Hertvig, Vd och koncernchef

E-post: richard@lohilofoods.com, tel: +46 70 88 69 444

Lohilo Foods AB (publ), som grundades 2008, är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torrvarusegmentet med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar LOHILO, Järnaglass, Superfruit, Alvestaglass, Bubbies och KLEEN.

Aktien handlas sedan 2020-10-26 på Nasdaq First North Growth Market Stockholm under beteckningen LOHILO. Bolag vars aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market måste ha en Certified Adviser. För Lohilo Foods AB (publ) innehar Eminova Fondkommission AB, adviser@eminova.se respektive 08-684 211 10, uppdraget som Certified Adviser.

Denna information är sådan som Lohilo Foods AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 augusti 2024 kl. 07.30 CET.

Lohilo Foods AB (publ)

Hejaregatan 30, 352 46 Växjö • Tel: 0470-72 91 78 • www.lohilofoods.com • E-post: info@lohilofoods.com