Uppdatering delresultat prioriterade aktiviteter; Exporttillväxt överstiger 100% under Q3

Som tidigare kommunicerat har Lohilo Foods styrelse tillsammans med bolagets ledning genomfört en översyn över Lohilos strategi och prioriterade förändringsområden på både kort och lång sikt. Ledningen bedriver med anledning av befintliga finansiella mål nu ett antal projekt för att åter nå god lönsamhet och försäljningsutveckling i paritet med dessa. Nedan redovisas hittills uppnådda resultat i dessa prioriterade aktiviteter.

Våra aktiviteter på kort sikt

1. Effektivisering och nedskärning
    Vi ska fortsätta effektivisera och anpassa verksamheten för att åter nå lönsamhet genom följande sjösatta och planerade åtgärder
    1. Besparings- och effektiviseringsåtgärder
      Under hösten 2023 kommer ytterligare besparings- och effektiviseringsåtgärder att genomföras i verksamheten för att anpassa den till nuvarande försäljningsvolymer. Dessa åtgärder planeras leda till löpande årliga besparingar som bedöms uppgå till 5 mkr.

Dessa åtgärder bedöms inte kommer att påverka vår försäljning negativt på kort sikt eller påverka vår långsiktiga utvecklingsplan.

Uppnått resultat: Vår översyn är klar, så även fackliga förhandlingar och det står nu klart att vår personalstyrka kommer att minska med 6 medarbetare, motsvarande 5 mkr årligen. Denna åtgärd väntas ge full effekt från 1 december.

1. Förändringar inom supply chain
      Vi har sedan en tid tillbaka arbetat aktivt med att se över vår sourcing och våra kostnader kopplade till våra leverantörer. Detta arbete har redan resulterat i besparingar och ett effektivare varuflöde som bedöms ge effekt om 5 mkr på årlig basis.

Precis som våra konkurrenter samt övriga livsmedelsföretag så har vi har genomfört flertalet prishöjningar. Trots detta har det senaste årets råvaruinflation och kronans nedgång pressat våra marginaler vilket gör att prishöjningarna inte kunnat motsvara kostnadsökningarna fullt ut.

Våra vidtagna åtgärder kommer fortsatt att ge viss kompensation, men vårt beroende av kronans utveckling kvarstår, vilken kan komma att både stärka eller försvaga våra marginaler beroende på kronans utveckling.

Uppnått resultat: Vi har i nuläget genomfört förändringar som minskar våra inköpskostnader med 2,5Mkr på årlig basis, motsvarande hälften av den totala besparingen. Resterande åtgärder planeras att genomföras runt årsskiftet och beräknas ge effekt under Q1 2024.

Fokus på export
Vi ser en fortsatt stor potential i vår export. Förutom att intresset för våra produkter är stort uppfattas konkurrensen inom det prioriterade proteinglass-segmentet som lägre samtidigt som marginalerna är högre. Dessutom ger försäljningen i utländsk valuta en bra balans och hedge mot våra inköpskostnader som är till största del i EUR.

Finland, Norge, Danmark, Holland, Schweiz och Kina är våra befintliga exportmarknader. Dessa ska prioriteras och utvecklas i första hand. Nya marknadsetableringar kan komma att genomföras successivt framförallt i Europa i de fall vi kan hitta starka distributionspartners.

Uppnått resultat: Exporttillväxten fortsätter starkt och överstiger 100% under Q3 jämfört med föregående år. Dessutom har utökade listningar erhållits på befintliga exportmarknader.

Vi kommer att löpande återkoppla till marknaden hur vi uppnår återstående mål samt vilka besparingar som respektive projekt medfört.

Denna information är sådan som Lohilo Foods AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 september 2023 kl. 10.00 CET.

Richard Hertvig, VD, richard@lohilofoods.com, +46 70886 94 44

Lohilo Foods AB (publ), som grundades 2008, är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torrvarusegmentet med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar LOHILO, Järnaglass, Superfruit, Alvestaglass och Bubbies.