Loka Brunn och Grythyttans Gästgivaregård tar över kafé Guldkringlan i Grythyttan

Report this content

Nu står det klart att Loka Brunn och Grythyttans Gästgivaregård tar över det anrika kaféet Guldkringlan i Grythyttan. Chefskonditor Hampus Andersson blir chef över verksamheten och kommer att bjuda på mästerverk i form av gamla klassiker blandat med moderna influenser. Guldkringlan öppnar den 3 mars.

Kafétraditionen på torget i Grythyttan har pågått sedan år 1928 då kafé Guldkringlan öppnades. Nu renoveras kaféet i Saxinska gården som byggdes på 1600-talet, men som har byggts om vid olika tillfällen och fick sitt utseende vid sekelskiftet 1900.

Vi ska med kärlek och engagemang ta hand om det här fina kaféet, som grundades redan år 1928. Just nu renoverar vi för fullt, och kommer att öppna Guldkringlan den 3 mars. Jag kan avslöja att det blir riktigt riktigt fint, säger Mia Spendrup, vd på Loka Brunn Hotell & Spa. Vi vill skapa ett vardagsrum för våra gäster. Det blir en stämningsfull atmosfär, och med ett bra wifi kommer det passa fint även för dem som vill sitta här och arbeta.

- Vi söker också utskänkningstillstånd så att de som önskar kan få ett glas öl eller vin till smörgåsen.  Öl och vin är inget nytt påhitt i traditionell kafékultur, utan ingick även i de klassiska wienerkonditorierna, säger Mia Spendrup.

Förvärvet betyder också att Loka Brunn och Grythyttans Gästgivaregård kan flytta båda sina respektive bagerier till Guldkringlan.

- Vi kommer att baka allt på Guldkringlan då vi är trångbodda på båda hotellen. Bageriet är lika stort som både kall- och varmköket tillsammans på Gästgivaregården, så detta är en väldigt praktisk lösning, säger Mia Spendrup.

Hampus Andersson, chefskonditor

Familjen Spendrup äger Loka Brunn, Grythyttans Gästgivaregård och Måltidens hus och har 140 heltidsanställda och 350 deltidsanställda. Aktiebolaget hette tidigare Loka Brunn Kur & Konferenshotell Aktiebolag och har nyligen bytt namn till Loka Brunn Hotell & Spa.

För mer information och bilder, vänligen kontakta:
Magdalena Höglund, presskontakt, tel: 0733 338840 eller magdalena@highlandpr.se

Mia Spendrup, vd, tel: 0591-63100e-post: mia.spendrup@lokabrunn.se

Om Loka Brunn:
Loka Brunn AB ägs sedan år 2007 av familjen Spendrup och består av Loka Brunn, Grythyttans Gästgivaregård och Måltidens Hus. Människor har vallfärdat till Loka Brunn i århundraden för att dricka brunn, ha inspirerande möten och koppla av. En fantastisk brunnsmiljö från 1720-talet med en egen kyrka. Loka Brunn består av 54 fastigheter, 300 bäddar och ett modernt spa. Läs gärna mer på www.lokabrunn.se

Om Grythyttans Gästgivaregård:
Loka Brunn AB ägs sedan år 2007 av familjen Spendrup och består av Loka Brunn, Grythyttans Gästgivaregård och Måltidens Hus. Ett besök på Grythyttans Gästgivaregård som grundades år 1641 är en kulinarisk resa där det finns tillgång till en av nordens mest exklusiva vinkällare. Spännande historier och kulturarv varvas med nutid och framtid, genom maten och våra personligt kärleksfullt inredda rum. Här finns 54 rum och 105 bäddar fördelat på enkel- och dubbelrum samt sviter. https://grythyttansgastgivaregard.se