Är ditt företag redo för lönetransparenslagen?

Report this content

En genomgripande revision av HR-funktionens processer, policyer och dokumentation blir allt nödvändigare i takt med nya krav och regleringar. Det gäller till exempel det kommande direktivet om lönetransparens som blir lag i Sverige under 2026.

För de flesta företag är ekonomiska revisioner som utförs årligen av oberoende revisorer en självklarhet. Men det finns inga liknande juridiska krav som kräver en grundlig genomlysning av företagets HR-processer och dokumentation, trots att dessa har en avgörande betydelse för efterlevnaden av lagar och regler i Sverige och EU. Dessutom påverkar de direkt hur din personal mår och utför sitt arbete.

Lön & HR Bolaget erbjuder därför sina kunder ett nytt koncept i form av en grundlig HR-Revision för att företaget ska kunna säkerställa att HR-processer och dokumentation följer alla lagkrav och samtidigt är effektiva och säkra.

En HR-Revision kommer sannolikt att bli en självklar och återkommande tjänst för många företag, i takt med fler och striktare lagar på området. Vi märker av ett tydligt ökat intresse hos våra kunder. Fördelarna med en revision är många – risken för juridiska påföljder minskar drastiskt, en tydlig åtgärdsrapport gör justeringar lättare att genomföra och en grundligt genomförd HR-revision skapar trygghet”, säger Emelie Nyström, HR-chef på Lön & HR Bolaget.

Ett proaktivt HR-arbete ger flera positiva effekter och en garanti att svenska och europeiska lagar inom området följs. En HR-Revision ger också stöd och rådgivning för utveckling av policyer för till exempel löner och jämställdhet. Den inkluderar även en översyn av företagets övriga rutiner inom HR-området och ger rekommendationer inför kommande lagförändringar inom exempelvis diskrimineringslagstiftning, hållbarhetsredovisning och lönetransparensdirektivet.

Lön & HR Bolaget har varit en oumbärlig partner i utvecklingen av vår HR-funktion. Genom deras utförda HR-Revision fick vi inte bara en tydlig kartläggning av våra behov, utan även en fördjupad förståelse för de åtgärder som behövdes vidtas, vilket gjorde det fortsatta arbetet väldigt lätt. Emelie har också varit mycket lyhörd för våra verksamhetsspecifika behov, vilket har varit ovärderligt för oss i denna process”, säger Anna Röhfors, CFO & HR-manager på Identity Works.

Skäl till att genomföra en HR-Revision:

• Juridisk säkerhet: Minska risken för rättsliga tvister och påföljder genom att säkerställa att alla arbetsrättsliga lagar följs.
  • Rättvisa och jämlikhet: Förbättra arbetsplatskulturen genom att garantera rättvis behandling och lika möjligheter för alla anställda.
  • Positivt varumärke: Bygg ett starkt företagsrykte som attraherar talanger och skapar förtroende hos investerare och kunder.
  • Högre produktivitet: Skapa en arbetsmiljö där anställda kan vara engagerade och produktiva.
  • Kostnadsbesparing: Undvik kostnader förknippade med juridiska problem och ineffektiva HR-processer.

Kontakt frågor om HR-Revision
Emelie Nyström, HR-chef på Lön & HR Bolaget
E-post:
emelie.nystrom@lonhr.se

Om Lön & HR Bolaget
Lön & HR Bolaget är en ledande leverantör av HR-tjänster och lösningar för företag i Sverige. Med vårt fokus på att skapa bättre arbetsplatser och stödja företag i deras HR-arbete har vi blivit en pålitlig partner för många företag över hela landet.
Besök vår webbplats
https://www.lonhr.se för mer information.