Ökad oro bland företagare efter skärpta inspektioner från Arbetsmiljöverket

Report this content

Vart fjärde företag saknar rutiner för att motverka risker med digitalt arbete, enligt en rapport från Arbetsmiljöverket.
Närmare 1500 företag, bland annat banker, försäkringsbolag, reklambyråer och dataföretag inspekterades. De företag som inte klarat inspektionen har nu krav på sig att åtgärda bristerna annars riskerar de vite eller böter, vilket skapat oro hos många företag.

Arbetsmiljöverket har i och med den uppdaterade lagstiftningen inom arbetsrätten stärkt sitt arbete med att inspektera företag med digitalt arbete och skärpt kontrollerna inom HR-området. För arbetsgivare är det nödvändigt att säkerställa att lagkraven, riktlinjer, rutiner och dokumentation som påverkar personalens välmående uppfylls.

”Det märks att fler företag är oroliga för att göra fel och inte vara helt uppdaterade på vad som gäller som arbetsgivare. Det stora antal företag som enligt Arbetsmiljöverket har brister pekar samtidigt på att fler företag måste skärpa sina rutiner och börja arbeta mer förebyggande med HR, bland annat inom arbetsmiljö och diskriminering”, säger Emelie Nyström, HR-chef på Lön & HR Bolaget.

Ett proaktivt HR-arbete ger flera positiva effekter. Det bidrar till att minska kostnader för sjukfrånvaro och ökar produktiviteten. Ett strukturerat arbetsmiljöarbete stärker också företagets attraktivitet då företag som prioriterar arbetsmiljön har lättare att rekrytera och behålla sina medarbetare.

Arbetsgivare är vana vid att företagets ekonomi årligen granskas av oberoende revisorer. Det är ännu inte lika vanligt att genomföra en HR-revision, där man granskar hur företaget efterlever de svenska och europeiska lagarna inom området. En HR-revision inkluderar även en översyn av företagets övriga rutiner inom HR-området och ger rekommendationer inför kommande lagförändringar inom exempelvis diskrimineringslagstiftningen och hållbarhetsredovisning.

Kontakt för arbetsmiljörelaterade frågor eller HR revision
Emelie Nyström, HR chef på Lön & HR Bolaget
E-post:
emelie.nystrom@lonhr.se

Om Lön & HR Bolaget
Lön & HR Bolaget är en ledande leverantör av HR-tjänster och lösningar för företag i Sverige. Med vårt fokus på att skapa bättre arbetsplatser och stödja företag i deras HR-arbete har vi blivit en pålitlig partner för många företag över hela landet.
Besök vår webbplats
https://www.lonhr.se för mer information.