Londonbörsen presenterar sina teknologi- och tillväxtmarknader i Stockholm

Report this content

LONDONBöRSEN PRESENTERAR SINA TEKNOLOGI- OCH TILLVäXTMARKNADER I STOCKHOLM Londonbörsen är i Stockholm tillsammans med bolag noterade på techMARK och AIM för att hålla ett seminarium för svenskt näringsliv. Seminariet skall öka kunskapen om Londons teknologi- och tillväxtmarknader bland svenska företag som är intresserade av börsnotering. techMARK och AIM är globala kapitalmarknader för innovativa teknologi- och tillväxtbolag. 749 brittiska och 45 internationella bolag finns idag noterade och det samlade marknadsvärdet är 7 190 miljarder kronor. - Vi har tagit med oss sju teknologibolag till Stockholm som skall dela med sig av sina erfarenheter från de olika listorna, säger Mark Harries, Head of Primary Markets. Londons marknader kännetecknas mer av långsiktighet än spekulation. Förra året såg vi företag emittera 88 111 miljoner kronor genom börsnoteringar på AIM och techMARK, men också att bolagen på dessa listor fick ytterligare 88 987 miljoner kronor genom emissioner under år 2000. Detta visar att ett långsiktigt agerande ger stabilitet och likviditet, något som gör dessa marknader attraktiva för noterande bolag, fortsätter Harries. Världens största investeringskapital Idag har Londonbörsen världens största investeringskapital med 26 280 miljarder kronor. Denna börs är också den mest internationella värdepappersmarknaden, både vad gäller likviditet (årlig internationell omsättning 51 100 miljarder kronor) och antal bolag (2 900 varav cirka 500 internationella från 60 olika länder). I London finns också Europas högsta koncentration av värdepappersanalytiker samlade. För mer information kontakta: Ian Campbell +44 20 7797 1425 Catharina Kempe 08 679 92 12 London Stock Exchange Pressansvarig Sverige icampbell@londonstockexchange.com c@fourc.se För mer information och statistik, besök gärna: http://www.londonstockexchange.com/tech2001 Mars 2001 fanns det sammanlagt tio svenska bolag på Londonbörsens marknader. Efter första fasen av Londonbörsens Europeiska kampanj, kommer den att utvidgas globalt, med början på marknader med hög koncentration av tillväxtbolag såsom Israel, Indien och Japan. techMARK är Londonbörsens internationella marknad för innovativa teknologi företag. Den samlar små, medelstora och stora företag från skilda verksamhetsområden. techMARK startades i november 1999 och består idag av 245 företag. AIM är Londonbörsens globala marknad för unga och växande företag. Sedan starten 1995 har över 850 företag använt AIM som ett verktyg att expandera - mer än 90,52 miljarder kronor (EUR 9.8 miljarder) har tillförts bolagen på listan. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/18/20010518BIT00550/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/18/20010518BIT00550/bit0001.pdf