Extra bolagsstämma i Loomis AB

Vid dagens extra bolagsstämma i Loomis AB (publ) beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, om genomförande av ett incitamentsprogram till ledande befattningshavare och nyckelpersoner genom utgivande av högst 2 555 000 teckningsoptioner som berättigar till teckning av motsvarande antal nya aktier av serie B i Loomis AB.

Emissionen skall ske till det helägda dotterbolaget Loomis Sverige AB för vidareöverlåtelse till ledande befattningshavare. Teckningsoptionerna skall ges ut till dotterbolaget mot ett vederlag om åtta kronor femtio öre (8,50). Teckning av teckningsoptionerna skall ske senast den 24 februari 2009.

Skälet för avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att styrelsen anser att ett optionsprogram som ger ledande befattningshavare och nyckelpersoner möjlighet att ta del av bolagets värdetillväxt medför att intresset för bolagets utveckling – liksom bolagets aktiekursutveckling – förstärks och att fortsatt företagslojalitet under de kommande åren stimuleras. Ett incitamentsprogram förväntas bidra till möjligheterna att rekrytera och behålla kompetenta medarbetare.

Vid full teckning av den nu föreslagna emissionen och fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner kan aktiekapitalet ökas med sammanlagt högst 12 775 000 kronor, vilket motsvarar cirka 3,50 % av bolagets nuvarande aktiekapital och cirka 2,46 % av röstetalet. Sammantaget kan programmet vid fullt utnyttjande medföra en total utspädningseffekt om maximalt cirka 3,38 % i förhållande till kapitalet och cirka 2,40 % i förhållande till röstetalet efter full utspädning, beräknat såsom antalet tillkommande aktier i förhållande till antalet befintliga jämte tillkommande aktier.

För ytterligare information hänvisas till styrelsens fullständiga förslag som finns tillgängligt på Loomis AB:s hemsida, www.loomis.com samt på Loomis AB:s huvudkontor i Solna.