Fortsatt marginalförbättring

Loomis rörelseresultat (EBITA)(1) för det första kvartalet 2011 uppgick till 179 MSEK (181), varav valutaeffekter utgjorde -23 MSEK. Rörelsemarginalen ökade till 7,1 procent jämfört med 6,5 procent motsvarande period 2010.

Intäkterna för perioden uppgick till 2 526 MSEK (2 771) och den organiska tillväxten utgjorde 0 procent (-3).

Resultatet före skatt uppgick till 152 MSEK (149) och resultatet efter skatt till 103 MSEK (104).

Rörelsens kassaflöde på 77 MSEK (159) uppgick till 43 procent (88) av rörelseresultatet (EBITA).

Vinsten per aktie var 1,41 SEK (1,43) före utspädning och 1,36 SEK (1,38) efter utspädning.

I slutet av första kvartalet offentliggjorde Loomis sitt hittills största förvärv, övertagandet av värdehanteringsverksamheten från det amerikanska företaget Pendum. Den förvärvade verksamheten har en årlig omsättning på ca 100 MUSD och ca 1 500 anställda. Efter rapportperiodens slut har Loomis även offentliggjort förvärvet av 60 procent av det turkiska värde­hanterings­företaget Erk Armored med en årlig omsättning motsvarande ca 60 MSEK och ca 220 medar­betare. I förvärvet ingår möjligheten för Loomis att i framtiden överta återstående 40 procent av bolaget.

”Det är glädjande att vi har förbättrat rörelsemarginalen till 7,1 procent från 6,5 procent under motsvarande period föregående år samtidigt som vi har haft ett ökat fokus på förvärv. Det visar att de 8 procent vi uppnådde under helåret 2010 är en bärkraftig nivå”, säger Loomis VD och koncernchef Lars Blecko.

Lars Blecko konstaterar även att förvärven av värdehanteringsverksamheten från Pendum och majoriteten av aktierna i Erk Armored är viktiga delar i Loomis nya strategi i vilken en ökad förvärvstakt inom både befintliga och nya marknader ingår.

1) Resultat före räntor, skatt avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar samt förvärvsrelaterade kostnader.

2011-05-11

Lars Blecko
VD och Koncernchef

Mobiltelefonnummer: 070-641 49 10

Loomis erbjuder säkra och effektiva lösningar för distribution, hantering och återvinning av kontanter för banker, återför-säljare och andra kommersiella bolag, via ett internationellt nätverk av mer än 370 operativa lokalkontor i 14 europeiska länder och i USA. Loomis sysselsätter cirka 20 000 personer och omsätter cirka 11 miljarder kronor. Loomis är noterat på mid cap-listan på NASDAQ OMX Stockholm.

Informationen är sådan som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 maj 2011 kl. 14.00.