Fortsatt marginalförbättring

Första halvåret 2012
Loomis rörelseresultat (EBITA)1) för första halvåret 2012 uppgick till 437 (374) MSEK, inklusive valutaeffekter om 12 MSEK. Rörelsemarginalen ökade till 7,6 procent (7,2).

Intäkterna uppgick under perioden till 5 720 MSEK (5 210). Den organiska tillväxten utgjorde 1 procent (1).

Resultat före skatt uppgick till 377 MSEK (249) och resultat efter skatt till 264 MSEK (168).

Rörelsens kassaflöde på 185 MSEK (190) motsvarade 42 procent (51) av rörelseresultatet (EBITA).

Resultat per aktie var 3,62 SEK (2,31) före utspädning och 3,49 SEK (2,23) efter utspädning.

Andra kvartalet 2012
Rörelseresultatet (EBITA)1) för det andra kvartalet uppgick till 225 MSEK (195) inklusive valutaeffekter om 9 MSEK. Rörelse­marginalen ökade till 7,8 procent (7,3).

Intäkterna under det andra kvartalet uppgick till 2 898 MSEK (2 683). Den organiska tillväxten utgjorde -1 procent (2).

Resultat före skatt för det andra kvartalet uppgick till 188 MSEK (98) och resultat efter skatt uppgick till 131 MSEK (65).

Rörelsens kassaflöde på 127 MSEK (113) motsvarade 56 procent (58) av rörelseresultatet (EBITA).

Resultat per aktie var 1,80 SEK (0,89) före utspädning och 1,74 SEK (0,86) efter utspädning.

– Det förbättrade resultatet förklaras av ökad effektivitet i båda våra segment; Europa och USA . Rörelsemarginalen som för den rullande12-månadersperioden uppgick till 8,5 procent (8,2) visar att vi är på god väg mot vårt mål, en rörelsemarginal på 10 procent senast 2014 skriver Loomis VD och koncernchef Lars Blecko i en kommentar till resultatet.

1) Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader samt jämförelsestörande poster.

2012-08-01

Lars Blecko

Mobiltelefonnummer: 070-641 49 10

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering och återvinning av kontanter för banker, återförsäljare och andra kommersiella bolag, via ett internationellt nätverk av knappt 400 operativa lokalkontor i 16 länder. Loomis sysselsätter cirka 20 000 personer och omsätter cirka 11 miljarder kronor. Loomis är noterat på mid cap-listan på NASDAQ OMX Stockholm.

Informationen är sådan som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 1 augusti 2012 kl. 08:00.

Loomis AB, Gamla Brogatan 36-38  2nd floor, Box 702, 101 33 Stockholm
Växeltelefonnummer: 08-522 920 00, www.loomis.com