Fortsatt marginalförbättring och organisk tillväxt

Loomis januari-mars 2012:
Loomis rörelseresultat (EBITA)(¹) för det första kvartalet 2012 uppgick till 212 MSEK (179), varav valutaeffekter utgjorde 4 MSEK. Rörelsemarginalen ökade till 7,5 procent jämfört med 7,1 procent under motsvarande period 2011.

Intäkterna för perioden uppgick till 2 822 MSEK (2 526) och den organiska tillväxten utgjorde 3 procent (0) medan den valutajusterade tillväxten uppgick till 9 procent (1).

Resultatet före skatt uppgick till 190 MSEK (152) och resultatet efter skatt till 133 MSEK (103).

Rörelsens kassaflöde på 58 MSEK (77) uppgick till 27 procent (43) av rörelseresultatet (EBITA).

Resultat per aktie var 1,82 SEK (1,41) före utspädning och 1,76 SEK (1,36) efter utspädning.

– Kvartalets organiska tillväxt innebär att koncernen nu haft positiv organisk tillväxt fyra kvartal i följd. Det är bland annat en effekt av att det allmänna marknadsläget för värdehanteringstjänster stärktes något i såväl Europa som i USA. En bidragande orsak till det är att mängden kontanter i omlopp fortsätter att öka i flertalet av de länder där vi är aktiva, vilket bekräftas av ny statistik för 2011 från Europeiska Centralbanken och Federal Reserve, säger Loomis VD och koncernchef Lars Blecko.

Han konstaterar även att resultatförbättringen med 33 MSEK främst är en följd av ökad försäljning, fortsatt positiv resultateffekt från Pendumförvärvet samt att det kontinuerliga arbetet med kostnadsreduktioner har fortsatt. Att andelen lokalkontor som når koncernens lönsamhetsmål fortsätter att öka och var en procentenhet högre under kvartalet jämfört med motsvarande period under 2011 ser han som ett viktigt bidrag till förbättringen.

– Det är glädjande att vi i början av april kunde offentliggöra förvärvet av värdehanteringsföretaget Vigencia i Argentina. Det är vårt första förvärv i Latinamerika, vilket är en del av vår strategi att etablera oss i Latinamerika som vi ser som en spännande tillväxtmarknad med för närvarande låg grad av outsourcing av värdehanteringstjänster, säger Lars Blecko.

¹) Resultat före räntor, skatt avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader samt jämförelsestörande poster.

2012-05-08

Lars Blecko
VD och Koncernchef
Mobiltelefonnummer: 070-641 49 10

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering och återvinning av kontanter för banker, återförsäljare och andra kommersiella bolag, via ett internationellt nätverk av knappt 400 operativa lokalkontor i 16 länder. Loomis sysselsätter cirka 20 000 personer och omsätter cirka 11 miljarder kronor. Loomis är noterat på mid cap-listan på NASDAQ OMX Stockholm.

Informationen är sådan som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 8 maj 2012 kl. 15:00.