Loomis AB har emitterat 1 200 miljoner SEK i hållbarhetslänkade obligationer

Obligationerna har en löptid om fem år och förfaller 30 november 2026. Räntan på obligationerna är rörlig och baseras på 3-månaders Stibor plus 1,35 procentenheter. Likviderna kommer att användas till den löpande verksamheten och för att omfinansiera lån. Obligationerna kommer att noteras på Nasdaq Stockholm Sustainable Bond List.

De hållbarhetslänkade obligationerna är emitterade under Loomis nyligen uppdaterade MTN-program och under Loomis nya Hållbarhetslänkade Finansiella Ramverk, som publicerades på Loomis hemsida i november 2021. Sustainalytics konstaterar, i sin verifiering av ramverket, att Loomis målsättning är ambitiöst och i linje med Loomis hållbarhetsstrategi samt att ramverket följer principerna för ”Sustainability-Linked Bond Principles 2020” och ”Sustainability-Linked Loan principles 2021”.

Loomis har kopplat de hållbarhetslänkade obligationerna till ett hållbarhetsmål om att minska Loomis absoluta koldioxidutsläpp med 20 procent till och med 2025 jämfört med 2019 års nivå.

Nordea strukturerade det Hållbarhetslänkade Finansiella Ramverket och Danske Bank och Nordea agerade tillsammans emissionsinstitut för den genomförda emissionen.

Kristian Ackeby
Ekonomi- och finansdirektör

Epost: kristian.ackeby@loomis.com

Ansvarig för investerarrelationer

Mobiltelefon: +1 281 795 8580
Epost: anders.haker@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering, förvaring och återvinning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra aktörer. Loomis bedriver verksamhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 23 000 personer och omsatte 2020 cirka 18,8 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.