Loomis AB möjliggör förhandsröstning vid årsstämman den 6 maj 2020

Styrelsen i Loomis AB (publ) har, i linje med vad som anges i kallelsen till årsstämman, beslutat att aktieägare i Loomis AB ska kunna utöva sin rösträtt vid årsstämman 2020 genom att förhandsrösta. Avsikten är att minimera antalet personer som samlas i bolagsstämmolokalen, som ett led i att minimera risken för spridning av coronaviruset (COVID-19). Loomis vill uppmana samtliga aktieägare att utnyttja möjligheten till förhandsröstning.

En aktieägare som vill utnyttja möjligheten till förhandsröstning ska, utöver att vara upptagen i bolagsstämmoaktieboken och ha anmält sitt deltagande vid årsstämman enligt instruktionerna i kallelsen, använda ett särskilt formulär som finns tillgängligt på Loomis hemsida www.loomis.com.

Det ifyllda formuläret måste vara Loomis AB tillhanda senast måndagen den 4 maj 2020 kl. 12.00. Det ifyllda formuläret ska skickas till Loomis AB, ”Årsstämma”, c/o Euroclear Sweden AB, Box 191, 101 23 Stockholm. Ifyllt och undertecknat formulär får även inges elektroniskt och ska då skickas till GeneralMeetingService@euroclear.eu. Om aktieägaren är en juridisk person ska registreringsbevis eller annan behörighetshandling biläggas formuläret. Detsamma gäller om aktieägaren förhandsröstar genom ombud. Aktieägaren får inte förse förhandsrösten med särskilda instruktioner eller villkor. Om så sker är hela förhandsrösten ogiltig. Ytterligare anvisningar och villkor framgår av förhandsröstningsformuläret.

Som tidigare angetts i kallelsen till årsstämman och på bolagets hemsida kommer Loomis även att vidta försiktighetsåtgärder för att minska risken för spridning av coronaviruset i samband med stämman. Dessa åtgärder innebär bland annat att ingen dryck och förtäring kommer att serveras, att VD inte kommer att hålla något anförande och att begränsningar kommer införas vad gäller antalet närvarande som inte är aktieägare. Med hänsyn till smittorisken avråder Loomis från deltagande i stämmolokalen, och rekommenderar aktieägarna att delta genom förhandsröstning.

Loomis följer den fortsatta utvecklingen och kommer vid behov att på sin hemsida, www.loomis.com, uppdatera informationen om vilka ytterligare åtgärder som eventuellt vidtas i samband med årsstämman.

Patrik Andersson
Vd och koncernchef

Epost: patrik.andersson@loomis.com

Kristian  Ackeby
Ekonomi- och finansdirektör

Epost: kristian.ackeby@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering, förvaring och återvinning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, återförsäljare och andra bolag. Loomis bedriver verksamhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2019 21,0 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.