Loomis delårsrapport januari – juni 2024

Rekordkvartal med förbättrad rörelsemarginal

Under andra kvartalet uppnådde Loomis stabila finansiella resultat. Intäkter översteg 7,6 miljarder, vilket är ett nytt rekord för oss. Denna positiva utveckling berodde på organisk tillväxt i de flesta av våra produktområden, med undantag för International där vi fortfarande upplever en cyklisk motvind. Särskilt vårt produktområde Automated Solutions uppvisade stark utveckling med tvåsiffrig organisk tillväxt i båda regionerna. Förvärvet av CIMA bidrog också positivt till resultatet.

Rörelseresultatet (EBITA) på 887 MSEK är vårt högsta någonsin och vi utökade rörelsemarginalen till 11,6 procent (10,6). Det operativa kassaflödet översteg 1,1 miljarder SEK för kvartalet, vilket i relation till rörelseresultatet (EBITA) var 126 procent.

Kommentarer kvartal 2

• Intäkter för kvartalet uppgick till 7 639 MSEK (7 072). Intäkter ökade med 8,0 procent (13,8) varav organisk tillväxt var 7,0 procent (7,7) och förvärv bidrog med 3,0 procent (0,6). Valutaeffekter bidrog med –1,9 procent (5,4).
  • Rörelseresultat (EBITA)1) för kvartalet uppgick till 887 MSEK (752). Rörelsemarginalen (EBITA) var 11,6 procent (10,6).
  • Jämförelsestörande poster i kvartalet uppgick till –97 MSEK (–13) och avsåg kostnader för ytterligare omstruktureringar inom segment Europa och Latinamerika samt en avsättning för sanktionsavgiften från Finansinspektionen som kommunicerades i juni.
  • Rörelseresultat (EBIT) före jämförelsestörande poster för kvartalet uppgick till 834 MSEK (709) och rörelsemarginal (EBIT) före jämförelsestörande poster var 10,9 procent (10,0).
  • Finansnettot uppgick till –186 MSEK (–144) i kvartalet.
  • Resultat före skatt uppgick till 550 MSEK (552) och resultat efter skatt uppgick till 396 MSEK (357).
  • Resultat per aktie var före utspädning 5,65 SEK (5,02) och efter utspädning 5,64 (5,01).
  • Rörelsens kassaflöde2) för kvartalet uppgick till 1 113 MSEK (310) vilket motsvarar 126 procent (41) av rörelseresultatet (EBITA). Kassaflödet påverkades delvis positivt av reverseringen av den tillfälliga uppbyggnaden av lager i utländsk valuta över kvartalsslutet som skedde i första kvartalet.
  • Loomis AB har dragit in 4 279 829 återköpta aktier och återköpt 758 908 egna aktier under andra kvartalet. Styrelsen har beslutat att fortsätta med återköp av aktier under tredje kvartalet 2024.

1)        Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader och intäkter samt jämförelsestörande poster.

2)        Rörelsens kassaflöde exklusive effekter från IFRS 16.

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på bolagets webbplats, www.loomis.com

För mer information kontakta:

Jenny Boström

Ansvarig för Hållbarhet och Investerarrelationer

jenny.bostrom@loomis.com

079 006 45 92

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för hantering av betalningar, inklusive distribution, hantering, förvaring och återvinning av kontanter och andra värdesaker. Loomis kunder är främst finansiella institutioner och detaljhandel. Loomis bedriver sin verksamhet genom ett internationellt nätverk med cirka 400 kontor i mer än 20 länder. Loomis har cirka 25 000 anställda och omsatte 2023 över 28 miljarder kronor. Loomis är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap-lista.

Denna information är sådan information som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 juli 2024 kl. 07:30.