Loomis första kvartalet 2009: Ökat resultat och förstärkt kassaflöde

Loomis förbättrade rörelseresultatet (EBITA)[1] för första kvartalet 2009 till MSEK 185 (141), inklusive valutaeffekter om MSEK 36, och höjde rörelsemarginalen till 5,8 procent (5,3).

Resultatet före skatt steg till MSEK 150 (101) och resultatet efter skatt till MSEK 105 (68).

Intäkterna uppgick till MSEK 3 187 (2 647) varav organisk tillväxt utgjorde –1 procent (2).

Rörelsens kassaflöde på MSEK 95 (–283) uppgick till 51 procent av rörelseresultatet (EBITA ). För-bättringen är bl a en följd av lägre kundfordringar och investeringar.

Vinsten per aktie var SEK 1,44 (0,93).[2]

Loomis USA-verksamhet omstruktureras per den 31 mars 2009 till en plattare organisation genom att den regionala strukturen avskaffas. Jarl Dahlfors har utsetts till ny landschef från 1 juli.

- Den främsta orsaken till den högre rörelsemarginalen är det förbättrade resultatet i vår verksamhet i USA, där det fortsatta arbetet med att förbättra marginalerna i förlustbringande avdelningskontor samt elimineringen av indirekta kostnader har varit framgångsrikt, säger Loomis koncernchef Lars Blecko.

1) Resultat före räntor, skatt och avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggnings¬tillgångar.

2) Aktiestrukturen i Loomis AB förändrades under 2008 genom en sammanläggning av aktier (1:5). Justering av vinst per aktie har skett för att återspegla denna förändring.

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på: www.loomis.com.