Loomis fortsätter med värdetransport i Sverige

Stockholm 2007-10-25 - Länsrätten i Stockholms län har beslutat att Länsstyrelsen i Stockholms läns tidigare beslut att återkalla Loomis Sveriges tillstånd att bedriva värdetransport inte ska gälla (d.v.s. inhibition). Domstolens beslut gäller omedelbart och till dess att domstolen avgör målet slutligt.

Loomis har överklagat Länsstyrelsens beslut att återkalla tillståndet då Länsstyrelsen grundar sig på historiska fakta.

- Jag beklagar att Loomis tidigare har brustit i både tillämpningen av Rikspolisstyrelsens utbildningsföreskrifter och i hur vi har rapporterat till Länsstyrelsen. I dag följer vi gällande regler och har inlett ett omfattande åtgärdsprogram, som inleddes tidigare i år, säger Jörgen Thunholm, vd för Loomis Sverige.

Åtgärdsprogrammet har resulterat i följande:

- De utbildningsbrister som funnits är åtgärdade.
- I dag har samtliga Loomis medarbetare som är verksamma inom värdetransport genomgått den föreskrivna utbildningen.
- Loomis genomför genomgripande personella och organisatoriska förändringar i syfte att säkerställa att bristerna i utbildningen inte upprepas.