Loomis förvärvar Oregon Armored Service, Inc. i USA

Loomis har gjort en överenskommelse om att förvärva aktierna i Oregon Armored Service Inc. med säte i Portland i Oregon per den 31 december 2011.

Loomis förvärvar hela verksamheten och kundstocken samt övertar medarbetarna i Oregon Armored Service Inc. De förvärvade kundkontrakten kommer att tillföra en årlig försäljning om cirka 6 miljoner US-dollar motsvarande cirka 40 miljoner kronor.

”Genom förvärvet kommer vi ha möjlighet att ytterligare förstärka vår närvaro på marknaden i Oregon genom vår befintliga kundbas men även genom att vi förstärker våra tjänster som Loomis SafePoint på en marknad där vi tidigare inte har funnits”, säger Loomis koncernchef Lars Blecko.

Den förvärvade verksamheten konsolideras per den 1 januari 2012 och kommer att integreras i Loomis amerikanska dotterbolag. Köpeskillingen uppgår till 5,7 miljoner US-dollar motsvarande cirka 38 miljoner kronor och kommer att ha en beräknad positiv effekt på vinsten per aktie med 10 öre under 2012.

2011-12-28

Lars Blecko
VD och Koncernchef

070-641 49 10

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering och återvinning av kontanter för banker, återförsäljare och andra kommersiella bolag, via ett internationellt nätverk av mer än 390 operativa lokalkontor i 14 europeiska länder och i USA. Loomis sysselsätter cirka 20 000 personer och omsätter cirka 11 miljarder kronor. Loomis är noterat på mid cap-listan på NASDAQ OMX Stockholm.

Informationen är sådan som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 december 2011 kl. 08:45.