Loomis gör förvärv i Spanien

Loomis har förvärvat det spanska värdehanteringsföretaget Efectivox med 500 anställda och ett 70-tal värdetransportbilar samt elva lokal kontor varav sex har uppräkningscentral.. För 2010 omsatte företaget 130 MSEK (13,4 M€)) och visade ett negativt resultat. Säljare är tre spanska banker och det spanska företaget Grupo Norte. Före förvärvet hade Loomis spanska dotterbolag 2 100 medarbetare, ca 380 värdetransportbilar, samt 27 brancher.

Köpeskillingen uppgår till 160 MSEK (17,5 M€).

Genom att Efectivox kompletterar Loomis geografiskt kommer det sammanslagna företaget att kunna erbjuda värdehanterings­tjänster över hela det spanska fastlandet. Som ett resultat av omstruktureringen av den spanska sparbanksmarknaden under de senaste åren, har kravet ökat på värdehanteringsföretagen att liksom bankerna vara rikstäckande. Genom förvärvet uppfyller Loomis detta krav. I de områden där Loomis redan har verksamhet, vilket är majoriteten av de områden där de förvärvade enheterna finns, kommer synergieffekter att uppnås genom samordning av verksamheterna..

- Att vi blir rikstäckande i Spanien, som är en av våra största marknader, skapar även möjligheter att öka andelen helhetslösningar, dvs transporter (CIT) och uppräkningstjänster (CMS) i kombination. Bland annat ser vi en ökad potential för Loomis SafePoint, som är ett säkert och rationellt system för kontant­hantering hos främst butiker och restauranger, säger Loomis koncernchef Lars Blecko.

Övertagandet av Efectivox är i linje med Loomis förvärvsstrategi som dels innebär kompletterande förvärv på befintliga marknader, dels expansion in på nya marknader i östra Europa och Latinamerika.

Förvärvet beräknas bidra positivt till resultatet per aktie 2013 och den negativa påverkan på resultatet för helåret 2012 beräknas bli 0,2 SEK per aktie.

Förvärvet är beroende av ett godkännande från konkurrensmyndigheten.

2011-12-21

Lars Blecko
VD och Koncernchef

070-641 49 10

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering och återvinning av kontanter för banker, återförsäljare och andra kommersiella bolag, via ett internationellt nätverk av mer än 390 operativa lokalkontor i 14 europeiska länder och i USA. Loomis sysselsätter cirka 20 000 personer och omsätter cirka 11 miljarder kronor. Loomis är noterat på mid cap-listan på NASDAQ OMX Stockholm.
Informationen är sådan som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 december 2011 kl. 08:00.