Loomis gör förvärv i Turkiet

Loomis AB har förvärvat 60 procent av det turkiska värdehanteringsföretaget Erk Armored med ca 220 medar­betare och ett 80-tal fordon. Erk Armored täcker med 15 lokalkontor stora delar av Turkiet och omsätter ca 60 MSEK. I förvärvet ingår möjligheten för Loomis att i framtiden överta återstående 40 procent av bolaget.

Erk Armored arbetar främst med transporter av kontanter vilket även innefattar uttagsautomattjänster, men också med transporter av guld och diamanter åt internationella kunder. Företagets starkaste marknad är västra Turkiet, främst regionen kring Istanbul.

- Den turkiska marknaden för värdehantering har en stor utvecklingspotential genom att graden av outsourcing hos banker är låg. Dessa har i hög utsträckning egna organisa­tioner för värdehantering. Genom köpet av Erk Armored får vi ett fotfäste på en spännande tillväxtmarknad där det finns goda möjligheter att växa både organiskt och genom ytterligare förvärv, säger Loomis koncernchef Lars Blecko.

ERK Armored förväntas bidra positivt till Loomis resultat redan under 2011.

Den förvärvade verksamheten konsolideras av Loomis från och med den 1 juli 2011.

Tidigare i år har Loomis offentliggjort förvärvet av värdehanteringsverksamheten från det amerikanska företaget Pendum med 1 500 medarbetare och en omsättning om ca 100 MUSD.

2011-05-11

Lars Blecko
VD och Koncernchef
Mobiltelefonnummer: 070-641 49 10

Loomis erbjuder säkra och effektiva lösningar för distribution, hantering och återvinning av kontanter för banker, återför-säljare och andra kommersiella bolag, via ett internationellt nätverk av mer än 370 operativa lokalkontor i 14 europeiska länder och i USA. Loomis sysselsätter cirka 20 000 personer och omsätter cirka 11 miljarder kronor. Loomis är noterat på mid cap-listan på NASDAQ OMX Stockholm.

Informationen är sådan som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 maj 2011 kl. 13:45.