• Loomis AB/

Loomis håller kapitalmarknadsuppdatering i London och påvisar att de finansiella målen är inom räckhåll

På kapitalmarknadsuppdateringen, som hålls i London senare idag, kommer Loomis att informera om affärsutvecklingen i relation till de mål och den strategi som lanserades 2017 för perioden 2018-2021.

Huvudteman kommer att vara att visa att Loomis är på god väg att nå sina finansiella mål för 2021 och belysa ytterligare tillväxtmöjligheter utöver verksamhetsområdena värdetransporter (CIT) och kontanthantering (CMS). Möjligheterna inkluderar serviceerbjudanden inom fysisk utländsk valuta (FX), hantering av uttagsautomater och digitala betalningslösningar.

Kontanter fortsätter att vara ett viktigt betalningsmedel då kontanter i omlopp fortsätter att växa. Ökad outsourcing från banker och nya serviceerbjudanden driver tillväxten på den globala kontanthanteringsmarknaden, där Loomis är den näst största aktören.

Målen för 2021 är inom räckhåll
Intäktsmålet om 24 miljarder SEK 2021 är inom räckhåll. Intäkterna för den rullande tolvmånadersperioden, som avslutades den 30 juni 2019, översteg 20 miljarder SEK. Redan genomförda förvärv påverkade intäkterna positivt och Loomis ser ytterligare förvärvsmöjligheter. De sammantagna intäkterna för möjliga förvärv uppgår till cirka 10 miljarder SEK. Loomis har en stark finansiell ställning och avser att leda en fortsatt konsolidering av marknaden.

Loomis mål för EBITA1) marginal år 2021 är inom spannet 12 procent till 14 procent. För den rullande tolvmånadersperioden, som avslutades 30 juni 2019, uppgick EBITA marginalen till 11,9 procent. Loomis ser goda möjligheter att ytterligare öka lönsamheten. Rullande tolvmånaders EBITA, för perioden som avslutades 30 juni 2019, var nästan 2,5 miljarder SEK, vilket är en förbättring med 175 procent, i fasta växelkurser, sedan 2008.

Loomis är även starkt engagerade i att uppfylla uppsatta hållbarhetsmål. Sedan 2017 har koldioxidutsläppen minskat med cirka fyra procent och plastförbrukningen har reducerats med 26 procent.

Ytterligare framtida möjligheter
Loomis fortsätter att leda omvandlingen av “the Cash Ecosystem” genom att introducera nya serviceerbjudanden och klättra i värdekedjan inom industrin. Den tredje och fjärde vågen av outsourcing från banker och andra aktörer stöder både tillväxt och rörelsemarginal. Dessa områden inkluderar, till exempel, FX och serviceerbjudande inom marknaden för uttags-automater. Europamarknaden för FX bedöms uppgå till 10 miljarder SEK där Loomis idag har en begränsad andel. Ambitionen är att Loomis årliga intäkter ska nå 1 miljard SEK under de kommande tre åren.

Omvandlingen av marknaden för uttagsautomater leder också till goda möjligheter för Loomis. Utöver CIT och CMS inkluderar tillväxtområden; prognostisering, underhåll, ”white labelling” och snabbväxande oberoende aktörer som söker samarbetspartner. Marknaden i Europa bedöms uppgå till cirka 10 miljarder SEK. Loomis ambition inom den kommande femårsperioden är att nå en marknadsandel på 20 procent där intäkterna årligen uppgår till 2 miljarder SEK.

Nya betalningssystem bidrar också till ytterligare tillväxtmöjligheter. Genom tillgång till ett omfattande nätverk av handelskunder, partnerskap och förvärv, kan Loomis skapa en ny position på marknaden. Under 2018 offentliggjorde Loomis ett partnerskap med Sonect. Sonect ger detaljhandlare möjlighet att agera som virtuella uttagsautomater. Det är i linje med strategin att erbjuda avancerade digitala lösningar till kunderna och därmed bygga broar mellan fysiska och digitala betalningar. Sonects nya app har lanserats i Schweiz och Sonect och Loomis bygger gemensamt den schweiziska infrastrukturen. Partnerskapet leder till en attraktiv intäktsmodell och skapar synergier för Loomis andra affärsområden.

“Det är glädjande att se att Loomis är på god väg att nå sina finansiella mål och samtidigt kan lansera nya initiativ för att kunna ta del av marknaden för värdehantering och betalningar som konstant befinner sig i utveckling. Genom att ta konkreta steg för att avancera i värdekedjan kan vi markant utöka vår marknad och samtidigt erbjuda nya värdeökande tjänster till våra kunder, som samtidigt bidrar till en högre lönsamhet för oss”, kommenterar Loomis vd och koncernchef Patrik Andersson.

Praktisk information
Kapitalmarknadsuppdateringen inleds 14:00 lokal tid. Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Loomis hemsida, www.loomis.com, efter mötet.

1) Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader och intäkter samt jämförelsestörande poster.

5 september, 2019

Patrik Andersson
Vd och koncernchef

Epost: patrik.andersson@loomis.com

Kristian  Ackeby
Ekonomi- och finansdirektör

Epost: kristian.ackeby@loomis.com

Anders Haker
Ansvarig för investerarrelationer

Mobiltelefon: +1 281 795 8580
E-post: anders.haker@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering, förvaring och återvinning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, återförsäljare och andra aktörer. Loomis bedriver verksamhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2018 19,2 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.